Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6
KSFÖE Företagsekonomi
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 1-30hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Företagsekonomi - inriktning mot Transport Management.
Syftet med kursen är att skapa insikt och förtrogenhet med företagsekonomiska grundbegrepp och problemområden inom marknadsföring och service management, med empiriskt fokus inom transport och logistikbranschen. Kursen tar avstamp i kundens behov, oavsett om det är en konsument eller ett företag, för att skapa värde med produkten/tjänsten. Huvudteman i kursen är hållbara kundrelationer, marknadsföringsstrategi, omvärlds- och marknadsanalys ur ett globalt perspektiv, hållbar marknadsföring, varumärke, marknadskommunikation, konkurrensfördelar, digital marknadsföring, servicekultur, servicekvalitet samt organisering av en serviceorganisation utifrån såväl ett ledarskaps- som jämställdhets- och medarbetarperspektiv.
Kursen åsyftar även att introducera studenten till ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt relaterat till marknads- och service managementrelaterade frågeställningar härrörande transport- och logistikbranschen. I detta sammanhang introduceras vetenskaplig metod och kursen vidareutvecklar studenternas förmåga till akademiskt skrivande.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna
- redogöra och förklara grundläggande begrepp, modeller och teorier inom service management
- tillämpa grundbegrepp, modeller och teorier inom marknadsföring och service management för analys av fenomen och problemområden relevanta för transport/logistik branschen
- problematisera och analysera behov av marknads- och organisationsförändringar och dess lämplighet i relation till transport och- logistikverksamheter, utifrån övergripande affärsidé och strategi samt förstå och kritiskt värdera dessa utifrån marknad/kund såväl som lednings- och medarbetarperspektiv
- demonstrera förmåga att skriva och presentera kortare akademiskt arbete som uppfyller grundläggande krav på vetenskaplig metod och formalia
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier och självstudier.
• Projektarbete i grupp (2,5 hp) (UG) (lärandemål 3, 4)
• Individuell examination (5 hp) (UV) (lärandemål 1, 2)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination.
- Alvehus, J. (senaste upplagan). Problemformulering. Studentlitteratur, Lund.
- Parment, A. (senaste upplagan). Kort om marknadsföring. Studentlitteratur, Lund.
- Wirtz, J.& Lovelock, C. (senaste upplagan). Services Marketing: People, Technology, Strategy. World Scientific Publishing Co., Singapore.
- Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.