Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6
KSFÖE Företagsekonomi
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 1-30hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Företagsekonomi - inriktning mot Transport Management.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om organisations- och ledarskapsteori ur olika perspektiv, och ger en introduktion till grundläggande begrepp, modeller, teorier och metoder som är viktiga för att kunna förstå, diskutera och analysera företag och organisationers praktik. Vidare är syftet att studenten ska introduceras till ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt och träna sin förmåga i akademiskt skrivande.
Kursen tar upp olika förutsättningar och utmaningar inom organisation och ledarskap med transportbranschen i fokus. Viktiga teman inom klassisk och modern organisationsteori belyses såsom mål och strategi, organisationskultur, organisationers omvärld, organisationsstruktur och arbetsorganisation, beslutsprocesser, makt och konflikt i organisationer, beslutfattande, kommunikation, ledarskap, organisationsförändringar, långsiktig hållbarhet mm. Kursen behandlar medarbetarperspektiv, jämställdhet och frågor om etisk praktik i organisationer.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna
- redogöra och förklara olika organisationsteoretiska perspektiv, modeller och begrepp
- genomföra analyser av fallbeskrivningar knutna till organisation och ledarskap med stöd i teoretiska perspektiv och begrepp. Analyserna innefattar frågor om etisk praktik och långsiktig hållbarhet
- skriva och muntligt presentera akademiska arbeten som uppfyller grundläggande krav på formalia och struktur
- analysera och reflektera kring frågeställningar och kopplade till organisering och ledarskap för olika typer av organisationer, med speciellt fokus kring etiska frågor och långsiktig hållbarhet
- reflektera kring organisering och ledning ur ett medarbetar- och jämställdhetsperspektiv
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier och självstudier.
• Aktivt deltagande i seminarier (1,5 hp) (UG) (lärandemål 1, 4, 5)
• Individuellt projekt (2 hp) (UG) (lärandemål 1, 2, 3, 4)
• Individuell examination (4 hp) (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination.
• Jacobsen, D. & Thorsvik, J. (senaste upplagan). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, Lund.
• Strömquist, S. (senaste upplagan). Uppsatshandboken - Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
• Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.