Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Sexologi: Sexuell hälsa och välfärd i ett globalt perspektiv
Engelsk benämning
Sexology: Sexual Health and Welfare in Global Perspective
Kurskod
SX742B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-06-15
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 4 i mastersprogrammet.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskaper om sexuell och reproduktiv hälsa, sexuella rättigheter, sexuellt risktagande, sexuellt utnyttjande och sexuell diskriminering med utgångspunkt från ett globalt perspektiv.
Innehåll
I kursen behandlas och belyses centrala begrepp och forskning i relation till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ur ett lokalt och globalt perspektiv. I relation till hållbar utveckling och olika gruppers levnadsvillkor analyseras och diskuteras utbredning och spridning av sexuellt överförbara sjukdomar, abort, barn- och mödradödlighet, sexuell hälsa och sexuell riskutsatthet i migrationsprocesser samt olika aspekter på sexuell och reproduktiv hälsa, sexuellt utnyttjande och diskriminering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för begrepp som sexuell hälsa, reproduktiv hälsa, sexuella rättigheter, sexuellt risktagande, sexuellt utnyttjande och sexuell diskriminering med utgångspunkt från ett globalt perspektiv,
2. analysera sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ur ett lokalt och globalt perspektiv,
3. analysera mekanismer bakom utbredning och spridning av sexuellt överförbara sjukdomar i relation till fattigdom och välfärd, och
4. kritiskt reflektera över sexualrelaterade problem i relation till olika gruppers levnadsvillkor.
Arbetsformer
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Vid föreläsningarna inhämtar studenten teoretiska kunskaper, som är exemplifierade med relevanta fallstudier som studeras ur ett lokalt och globalt perspektiv. Lärandemål 1 och 3 uppnås genom aktivt deltagande på obligatoriska seminarier. Därutöver genomför studenterna ett självständigt arbete med utgångspunkt från en frågeställning med anknytning till global sexuell hälsa och välfärd för att uppnå lärandemål 2 och 4. Arbetet lämnas både in skriftligt och presenteras muntligt för kurskamrater under det avslutande examinationsseminariet.
Bedömningsformer
Bedömningen av om studenten uppnått lärandemål 1och 3 sker vid obligatoriska seminarier som kräver aktivt deltagande, och genom en skriftlig gruppuppgift.. Arbetet presenteras muntligt vid examinationsseminarium. I fokus för bedömningen står studentens förmåga att kunna redogöra för begrepp som sexuell hälsa, reproduktiv hälsa, sexuella rättigheter, sexuellt risktagande, sexuellt utnyttjande och sexuell diskriminering med utgångspunkt från ett globalt perspektiv, samt att analysera mekanismer bakom utbredning och spridning av sexuellt överförbara sjukdomar i relation till fattigdom och välfärd.
Lärandemål 2 och 4 examineras genom ett individuellt skriftligt och muntligt projektarbete inom området för global och sexuell hälsa. Den studerande ska kunna analysera sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ur ett lokalt och globalt perspektiv. Dessutom ska den studerande kritiskt reflektera över sexualrelaterade problem i relation till olika gruppers levnadsvillkor. Projektarbetet presenteras muntligt och skriftligt vid ett obligatoriskt seminarium. Frånvaro vid obligatoriska seminarier kompletteras skriftligt efter beslut av examinator.
På det individuella projektarbetet (lärandemål 2 och 4) ges betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd, medan lärandemål 1 och 3 enbart bedöms genom betygen Underkänd och Godkänd.
För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på det individuella projektarbetet.
Rätt till omtentamen
Student som har underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Apperley H, (2015) “Hidden victims: a call to action on sexual violence”. Medicine, Conflict and Survival, 31(2), 92–99. (8 s.)
Arvidsson A, Johnsdotter S, Essén B, (2015) Views of Swedish commissioning parents relating to the exploitation discourse in using transnational surrogacy. PLoS ONE 10(5), e0126518. (12 s.)
Collumbien M, Data J, Davis B, Wellings K, (2012) Structural influences on sexual health. I: Wellings K, Mitchell M, Collumbien M, (Red.) Sexual health. A public health perspective. Open university press. 114–124. (11 s.)
Ghebreyesus T A, Kanem N, (2018) Defining sexual and reproductive health and rights for all. The Lancet, 391(10141): 2583–2585. (3 s.)
Håkansson I D G, Ouis P, Ragnar ME, (2021) Navigating the minefield: Women's experiences of abortion in country with a conscience clause—The case of Croatia. Journal of International Women´s Studies. 22(1), 166-180.
Ouis P (red.), (2020) Sexualitet och migration i välfärdsarbete. Lund: Studentlitteratur. (Utvalda sidor cirka 100 s.)
Richards E, (2015)The Catholic church and reproductive health and rights in Timor-Leste: contestation, negotiation and cooperation. Culture, Health & Sexuality 17(3), 343–358. (16 s.)
Rudrappa S, (2012) India’s reproductive assembly line. Contexts, 11(2), 22–27. (6 s.)
Starrs AM, Ezeh AC, Barker G, Basu A, Bertrand JT, Blum R, Coll-Seck AM, Grover A, Laski L, Roa M, Sathar ZA, Say L, Serour GI, Singh S, Stenberg K, Temmerman M, Biddlecom A, Popinchalk A, Summers C, Ashford LS, (2018) Accelerate progress—sexual and reproductive health and rights for all: report of the Guttmacher–Lancet Commission. The Lancet, 391(10140), 2642–2692. (51 s.)
Scorgie F, Nakato D, Harper E, Richter M, Maseko S, Nare P, Smit J, Chersich M, (2013) “We are despised in the hospitals”: Sex workers’ experiences of accessing health care in four African countries. Culture, Health and Sexuality, 15(4), 450–465. (16 s.)
Utrikesdepartementet, (2006) Sveriges internationella politik för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet, Utrikesdepartementet. (30 s.)
United Nations, (2018) Sustainable Development Goals (17 s).
World Health Organization, (2013) Global and regional estimates of violence against women: Prevalence and health effects of intimate partner violence and non-partner sexual violence. (51 s.)
World Health Organization, (2015) Sexual health, human rights and the law. (49 s.)
World Health Organization, (2016) Action Plan for Sexual and Reproductive Health. Towards achieving the 2030 Agenda for Sustainable Development in Europe – leaving no one behind. (25 s.)
Cirka 50 sidor vetenskaplig litteratur kan tillkomma.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande och återkopplar resultatet till studenterna. Ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringarna har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.