Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Sexologi: Sexualitet och sociala relationer i ett samhälle präglat av migration och superdiversitet
Engelsk benämning
Sexology: Sexuality and social relations in a society characterized by migration and superdiversity
Kurskod
SX739A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2023-02-14
Fastställandedatum
2023-02-14
Gäller från
2024-11-11
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog-, läkar- eller lärarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade eller pedagogiska program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare, klient/behandlare och/eller elev/lärare.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i mastersprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Innehåll
Kursen ger fördjupad kunskap om sexualitet och sexuell och reproduktiv hälsa i ett samhälle präglat av migration och superdiversitet. I kursen diskuteras föreställningar om jämställdhet och jämlikhet i relation till olika normsystem som berör sexualitet och sexuell och reproduktiv hälsa. Kursen behandlar även begrepp och teorier om migration vilka kan tillämpas för att belysa och förstå hur olika normsystem som berör sexualitet samexisterar, utvecklas och kan hamna i konflikt med varandra.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för variationer i normsystem som berör sexualitet och sexuell och reproduktiv hälsa i ett samhälle präglat av superdiversitet,
2. analysera och diskutera hur jämställdhetsideal, jämlikhetsideal och normer om sexualitet och reproduktion kommer till uttryck i ett samhälle präglat av migration och superdiversitet, och
3. reflektera över, och analysera frågor om sexualitet och sexuell och reproduktiv hälsa som aktualiseras i mötet med vård eller andra samhällsinstanser i Sverige.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av obligatoriska föreläsningar, seminarier och rollspelsövning, samt enskilda studier. Lärandemål 1-3 behandlas genom samtliga arbetsformer. Vid seminarier sker diskussioner i såväl mindre grupper som i helgrupp. I arbetet med rollspelsövning och den individuella examinationsuppgiften tillämpas kurslitteratur och även annan vetenskaplig litteratur av relevans för arbetet.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom individuell skriftlig examinationsuppgift samt muntligt genom aktivt deltagande vid seminarier och rollspelsövning. Seminarierna och rollspel bedöms genom aktivt deltagande där studenten visar förmåga att kunna reflektera kring innehåll i seminariet samt rollspel. Bedömningsgrund för den individuella skriftliga examinationsuppgiften utgörs av förmågan att kunna redogöra för, diskutera och analysera ett eget valt tema utifrån begrepp och teorier som presenteras på kursen.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
Seminarierna och aktivt deltagande vid rollspelen betygssätts med G/U. Individuell skriftlig tentamen betygssätts med VG/G/U. För godkänt på hela kursen krävs godkänt på seminarierna, rollspelsövning, minst godkänt på hemtentamen samt att alla obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på den individuella examinationsuppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur
Arousell J, (2019) Sacred Ideals: Diversity and Equality in Swedish Reproductive Healthcare (Doctoral dissertation, Acta Universitatis Upsaliensis). (102 s.)
Björktomta S-B, (2012) Om patriarkat, motstånd och uppbrott – tjejers rörlighet i sociala rum, Göteborgs universitet. (valda delar, ca 100 s.)
Castellanos Breton A, Ricalde Perez J G, (2023) Entanglements between gender equality and multiculturalism discourses: the case of Sweden, Journal of Gender Studies, 32:2, 153-166 (13 s.)
Cense M, (2019) Rethinking sexual agency: proposing a multicomponent model based on young people’s life stories. Sex Education, 19(3), 247-262. (15 s.)
Charsley K, Liversage A. (2013) Transforming polygamy: migration, transnationalism and multiple marriages among Muslim minorities. Global Networks, 13: 60-78 (18 s.)
Cinthio H, (2015) "You go home and tell that to my dad!" Conflicting claims and understandings on hymen and virginity. Sexuality & Culture: An Interdisciplinary Quarterly, 19(1), 172–189. (16 s.)
Flensner K K, (2020) Teaching Controversial Issues in Diverse Religious Education Classrooms. Religions, 11(9), 465. (25 s.)
Glick-Schiller N, (2004) ‘Transnationality’, in David Nugent and Joan Vincent (eds) A Companion to the Anthropology of Politics, pp. 448-467. Malden, MA: Blackwell (19 s.)
Hawkey A J, Ussher J M, Perz J, (2018) Regulation and resistance: Negotiation of premarital sexuality in the context of migrant and refugee women. The Journal of Sex Research, 55(9), 1116-1133. (17 s.)
Honkasalo V, (2018) Culture and sexuality in Finnish health education textbooks. Sex Education, 18(5), 541-554.(13 s.)
Lundberg T, Malmquist A, Wurm M, (2017) HBTQ+. Psykologiska perspektiv och bemötande. Stockholm: Natur och Kultur. 440 sidor, valda delar. (ca 100 s.)
Manga E, (2022). Child marriage and sexularism in Sweden: Constructing the nation racializing migrants. Critical Research on Religion, 10(2), 170–186. (16 s.)
Ouis P, (red) (2021) Sexualitet och migration i välfärdsarbete, Lund: Studentlitteratur. (572 s.)
Palm C, Essén B, Elmerstig E, Holmström C, Johnsdotter S, (2022) Adolescent sexual and reproductive health counselling in relation to female genital cutting: Swedish professionals’ approach to menstrual pain as an empirical example. Sexuality & Culture, 26, 1–25. (25 s.)
Palm C, Essén B, Johnsdotter S, (2019) Sexual-health counselling targeting girls and young women with female genital cutting in Sweden: mind-body dualism affecting social and health care professionals’ perspectives. Sexual and Reproductive Health Matters, 27(1), 192–202. (10 s.)
Righard E, (2022) Integration i städer med en omfattande diversitet i befolkningen- teoretiska perspektiv, empirisk forskning och en diskussion om implikationer för politik och praktik i Malmö. Tillväxtkommissionen för ett inkluderande och hållbart Malmö: Malmö stad. (39 s.)
Røthing Å, Svendsen S H B, (2011) Sexuality in Norwegian textbooks: constructing and controlling ethnic borders? Ethnic and Racial Studies, 34(11), 1953–1973. (20 s.)
Sterri E B, (2021) Stability and change in attitudes towards homosexuality among immigrant-origin adolescents in Norway. Migration Studies, 9(4), 1708-1733. (25 s.)
Vertovec S, (2007) Superdiversity and its implications. Ethnic and Racial Studies. 30(6), 1024-1054. (30 s.)
Aktuella vetenskapliga artiklar och texter om ca 300 sidor tillkommer, vilka väljs i samråd med examinator.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.