Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Sexologi: Sexualitet, rusmedel och social utsatthet
Engelsk benämning
Sexology: Sexuality, Drug Use and Social Vulnerability
Kurskod
SX733D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-02-14
Gäller från
2024-11-11
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- läkar- eller lärarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program eller pedagogiska program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare, klient/behandlare och/eller elev/lärare.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i masterprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Innehåll
Kursen behandlar effekter, funktioner, risker och konsekvenser av rusmedelsanvändning i förhållande till sexualitet och social utsatthet med utgångspunkt från olika vetenskapsområden. Centrala teman som tas upp är njutning, risktagande, sociala normer, utsatthet, missbruk, sex mot ersättning, sexuellt våld, sexuella problem och behandling. Rusmedelsanvändning och sexualitet behandlas ur ett individ-, relations- och samhällsperspektiv och kopplas till frågor om genus, klass och etnicitet. Kursens innehåll belyser vikten av brett perspektivtagande i såväl forskning som i relation till klinisk praktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera olika rusmedels farmakologiska och psykologiska effekter på sexuella beteendemönster och uttryckssätt,
2. analysera förhållandet mellan samhälleliga normer och enskilda människors strategier vad gäller sexualitet och rusmedelsanvändning,
3. analysera rusmedels betydelser för sexualitet, sexuella risker, sexuellt våld och social utsatthet med hänsyn till kön, ålder, kultur och omfattningen av rusmedelsanvändningen, och
4. redogöra för och resonera om möjliga insatser, metoder och strategier för att minska sexuella risker och sociala problem relaterade till rusmedelsanvändning.
Arbetsformer
Kursen bedrivs i form av heldagar som innehåller olika obligatoriska moment så som föreläsningar, diskussionsövningar samt redovisning av projektarbete.
För att uppnå lärandemål 1-4 deltar studenten i undervisning i form av föreläsningar samt övningar vid seminarier. Lärandemål 1-4 behandlas även genom att studenterna skriver och muntligt redovisar ett projektarbete, samt ger respons på andra studenters presentationer.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom en skriftlig examination i form av ett projektarbete. Projektarbetet skrivs individuellt eller i par. Om det skrivs i par måste de individuella delarna från respektive student framgå för individuell bedömning. Projektarbetet ska beröra någon aspekt av rusmedels påverkan på sexualiteten och hur man kan arbeta för att minska sexuella problem kopplade till droganvändning. Arbetet måste anknyta till relevant kurslitteratur.
Vid bedömningen läggs vikt vid studentens förmåga till självständigt tänkande och metateoretisk förståelse samt förmåga att tolka och presentera relevanta forskningsresultat. Vid bedömning av lärandemål 1-3 läggs särskild vikt vid studentens förmåga att på ett teoretiskt grundat sätt analysera och diskutera hur drogers effekter, i kombination med faktorer som kön, ålder, social situation och samhällsnormer, på olika sätt kan påverka sexuella beteendemönster och uttryckssätt. Vid bedömning av lärandemål 4 läggs särskild vikt vid studentens förmåga att bedöma och resonera om vilka insatser som kan vara lämpliga för olika sexuella och drogrelaterade problem samt förmåga att analysera möjliga risker eller hinder i arbetet med sexuella problem inom missbruks- och beroendevården. Bedömningskriterier för examinationen finns i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras efter beslut av examinator och sker genom skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att bli godkänd på kursen krävs godkända resultat på samtliga obligatoriska moment, samt betyget godkänd på den skriftliga examinationen (projektarbetet). För betyget väl godkänd på kursen krävs utöver betyget väl godkänd på den skriftliga examinationen, betyget godkänt på obligatoriska moment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Aggleton P, Ball A, Mane P, (2006) Sex, drugs and young people. International Perspectives. London och New York: Routledge. (224 s.)
Braun-Harvey D, (2011) Sexual Health in Recovery: A Professional Counselor's Manual. New York: Springer Publishing Company (297 s.)
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2017) Alkohol- och narkotikaproblem. Lund: studentlitteratur. (381 s.)
Månsson S-A, Plantin L, (red) (2012) Sexualitetsstudier. Malmö: Liber. (150 s. av 341 s.)
Vetenskapliga artiklar och rapporter omfattande cirka 300 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringarna har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.