Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Omvårdnad: Verksamhetsförlagd utbildning i psykiatrisk vård,
Engelsk benämning
Nursing: Placement in Psychiatric Care
Kurskod
SP823F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-09-28
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattar 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatrisk vård, 60hp och erbjuds under termin 2.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper, tillämpa och utvärdera psykiatrisk omvårdnad samt medicinsk vetenskap för att självständigt och professionellt kunna leda omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen samt kärnkompetenserna inom akut och långvarig psykiatrisk vård utifrån aktuell forskning och evidens.
Innehåll
Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning, med patientnära psykiatrisk omvårdnad, grundat i aktuell forskning och evidens. Komplexa psykiatriska tillstånd behandlas, diskuteras och utvärderas systematiskt med stöd av omvårdnadsprocessens struktur i syfte att främja en hållbar återhämtning och hälsa. Med utgångspunkt från patientens livsberättelser tillämpas och dokumenteras omvårdnadsprocessen alla delar; anamnes, status, vårdplan, diagnos, mål, åtgärder, resultat och epikris. Studenten tränas i att leda och organisera omvårdnadsarbetet i samverkan med patient, närstående och vårdteamet. Vidare behandlas författningar, mänskliga rättigheter, riktlinjer och kvalitetsarbete för att kunna uppnå en säker vård. Dessutom ingår kontinuerlig deltagande i omvårdnadshandledning där reflektion kring självupplevda situationer och eventuella problem diskuteras med professionella handledare för att stärka studentens självkännedom, etiska förhållningssätt och empatiska förmåga att bemöta människor i kris.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera psykiska, fysiska och sociala behov hos personer med psykisk ohälsa utifrån ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt samt tillsammans med patienten stärka förmågan till egenvård och återhämtning,
2. upprätta vårdplaner, tillämpa och dokumentera omvårdnadsprocessen utifrån patientens livsberättelse samt bemöta, undervisa och informera patienter med psykisk ohälsa och deras närstående,
3. leda och organisera samt delta i teamarbete rörande patientens situation i syfte att främja en hållbar återhämtning,
4. följa författningar samt riktlinjer och rutiner, värna om patientens mänskliga rättigheter samt kunna förmedla kontakt med rätt instans, hantera situationer där våld, hot om våld eller risk för död och/eller skada föreligger och medverka samt initiera kvalitetsarbete för säker vård,
5. kritiskt granska och sammanfatta aktuell forskning av relevans för psykiatrisk omvårdnad, samt avgöra och ange relevansen för implementering av forskning i omvårdnaden av personer med psykisk ohälsa, och
6. tillämpa ett reflekterande- och kritiskt förhållningssätt till den egna yrkesutövningen och professionen som ett led i att utveckla självkännedom, empatisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot, patienter/närstående i kris och andra yrkesgrupper som specialistsjuksköterskan interagerar med.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av verksamhetsförlagd utbildning (160 timmar) i en psykiatrisk kontext samt genom strukturerade läraktiviteter, studiebesök och genom omvårdnadshandledning. För att uppnå lärandemål 1 och 2 tillämpar studenten, självständigt samt under handledning, omvårdnadsprocessens samtliga delar i samverkan med patient och närstående. För att uppnå lärandemål 3 ska studenten självständigt samt under handledning, organisera och leda vården och i förekommande fall teamet inom psykiatrisk vård. För att uppnå lärandemål 4-5 arbetar studenten med ett potentiellt utvecklingsområde eller kunskapslucka av vikt för en säker psykiatrisk omvårdnad alternativt gör en tidsgeografisk anamnes. Lärandemål 6 tränas vid deltagande i omvårdnadshandledningsgrupp. Av de schemalagda momenten är omvårdnadshandledning, strukturerade läraktiviteter, och verksamhetsförlagd utbildning obligatoriska och utgör underlag för bedömningen.
Bedömningsformer
Lärandemål 1- 6 examineras under den verksamhetsförlagda utbildningen. Lärandemål 1-4 & 6 bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) för avancerad nivå. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens färdighet och förmåga i; kommunikation och undervisning, omvårdnadsprocessen, undersökningar och behandlingar, arbetsledning och samarbete, samt professionellt förhållningssätt. Dessutom skickas en vårdplan baserad på omvårdnadsprocessens alla delar till examinatorn för bedömning och diskussion vid slutbedömning.
Lärandemål 5 bedömds utifrån en individuell presentation där studenten har identifierat ett potentiellt utvecklingsområde eller kunskapslucka alternativt gör en tidsgeografisk anamnes med en patient som redovisas för handledare, övrig personal samt examinator från lärosätet. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kritiskt diskutera och presentera aktuell forskning och forskningsläge i relation till det identifierade utvecklingsområdet/kunskapsluckan. Lärandemål 6 bedöms genom deltagande i omvårdnadshandledningsgrupp där fokus i bedömning students reflekterande och kritiska förhållnings i relation till professionen och specialistsjuksköterskans funktion inom psykiatrisk vård- och omvårdnad. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. Vid frånvaro under VFU ska universitetslektor som är ansvarig för bedömning, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske.
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildnings, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrott görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänts, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadats, kan examinatorn efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövning görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt godkänd verksamhetsförlagdutbildning med individuell uppgift.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur
Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600 s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) VIPS-BOKEN Välbefinnande, Integritet, Prevention, Säkerhet (3:dje uppl). Lund: Studentlitteratur. 296 s.
Herlofson J, Ekselius L, Lundin A, Mårtensson B, Åsberg M (2016) Psykiatri (2:a uppl). Lund: Studentlitteratur. 879 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, 2014:1. 57 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vi nästtillkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registrering.