Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Omvårdnad: Psykiatrisk omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa
Engelsk benämning
Nursing: Psychiatric Nursing Care in Acute and prolonged Mental Ill-Health
Kurskod
SP812F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-12
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatrisk vård 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i psykiatrisk omvårdnad samt medicinsk vetenskap i relations till specialistsjuksköterskans kompetensområde. Detta för att självständigt kunna leda omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen samt kärnkompetenserna inom akut och långvarig psykiatrisk vård.
Innehåll
Kursen består av 3 delkurser:
Delkurser
1. Psykiatri, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas förebyggande och främjande faktorer samt teorier för psykisk hälsa och ohälsa. Vidare innehåller kursen epidemiologi, etiologi, symtombild, diagnostik och prevention vid kriser och vid en rad olika psykiatriska sjukdomstillstånd utifrån ett genusperspektiv. Vidare belyses konventioner, författningar, riktlinjer och lagstiftning. Dessutom behandlar kursen psykofarmakologi, medicinska och andra behandlingsmetoder samt omvårdnad vid psykisk ohälsa.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. identifiera och förklara epidemiologi, etiologi, symtombild, diagnostik och prevention vid psykiska sjukdomstillstånd utifrån ett genusperspektiv,
2. kritisk värdera psykofarmakologi, medicinska- och andra behandlingsmetoder för psykisk ohälsa samt urskilja symtom som kan ha samband med oönskade effekter av dessa behandlingar ,
3. identifiera och värdera psykopatologiska tillstånd som kräver särskilda omvårdnads- och medicinska interventioner, och
4. reflektera över relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs 1 bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och seminarium. Lärandemål 1 och 2 uppnås genom egna studier och föreläsningar om olika psykiatriska sjukdomstillstånd, olika behandlingsalter-nativ och dess eventuella oönskade behandlingseffekter där studentens aktiva kunskapssökande och kritiska reflektion ingår. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom egna studier, föreläsningar och seminarium där studenten är aktiv och reflekterande.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 - 4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Särskild vikt vid bedömningen läggs på studentens förmåga att identifiera och förklara olika sjukdomstillstånd, att kritiskt värdera och redogöra för be-handlingar, eventuella biverkningar utifrån evidensbaserad och beprövad erfarenhet samt lagstiftning. För godkänt betyg krävs godkänt resultat på tentamen. För väl godkänt betyg krävs väl godkänt betyg på tentamen. Detaljerade betygskriterier finns i studiehandledningen.
2. Psykiatrisk omvårdnad, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas, planeras och samordnas medicinska kunskaper och den psykiatriska omvårdnadsprocessen som analyseras och relateras till komplexa vårdsituationer utifrån relevant kärnkompetens med återhämtningen i fokus, och utifrån mänskliga rättigheter, jämställdhet, evidens och beprövad erfarenhet. Dessutom tränas samtalsmetodik, empatiska samtal och validering av känslor för att stärka den egna yrkesutövningen och professionen utifrån ett reflekterande- och kritiskt förhållningssätt. Slutligen tillämpas akademiskt skrivande vid framställan av ett akademiskt paper.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. tillämpa omvårdnadsprocessen vid komplexa vårdbehov med fokus på återhämtning samt relevant kärnkompetens,
2. planera, leda och samordna omvårdnadsarbetet för att främja återhämt-ning av människor i kris baserat på evidens och beprövad erfarenhet och utifrån mänskliga rättigheter, jämställdhet, medicinska- och omvårdnadskunskaper, och
3. tillämpa ett reflekterande- och kritiskt förhållningsätt, både till den egna yrkesutövningen och professionen som ett led i att utveckla självkänne-dom, empatisk samtal och ett professionellt förhållningssätt gentemot, pa-tienter, anhöriga samt hälso-och sjukvårdsteamet.
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1–3 uppnås genom egna studier, föreläsningar, seminarium och grupparbete där studenten utifrån relevanta kärnkompetenser får träna på att tillämpa den psykiatriska omvårdnadsprocessen, utifrån egna studier, grupparbete och workshop där studenten får träna färdigheter som empatiska samtal och validering av känslor för att stärka den professionella yrkesutövningen. Lärandemål 4 uppnås genom egna studier och seminarium. Av de schemalagda momenten är workshop obligatoriskt. Even-tuell frånvaro vid obligatorisk läraktivitet kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 till 2 och 4 examineras genom en individuell muntlig och skriftlig psykiatrisk omvårdnadsplanering som utgår från en fallbeskrivning. Fokus för denna bedömning är studentens förmåga att utifrån den psykiatriska omvårdnadsprocessen identifiera, planera, genomföra och utvärdera psykiatrisk omvårdnad samt med hänsyn tagen till återhämtningsproces-sen och relevant kärnkompetens. Dessutom ligger fokus för bedömning på students förmåga att konstruktivt kunna diskutera annan students arbete. Lärandemål 3 examineras genom en empatisk samtalsträning med aktivt deltagande. För godkänt betyg krävs godkänd muntlig och skriftlig psykiatrisk omvårdnadsdokumentation samt aktivt deltagande i empatisk samtalsträning. För väl godkänt betyg krävs väl godkänt betyg i muntlig och skriftlig omvårdnadsdokumentation. Detaljerade betygskriterier finns i studiehandledningen.
3. Socialpsykiatrisk omvårdnad, 3 hp
Delkursens innehåll
I delkurs 3 behandlas psykisk ohälsa och återhämtning utifrån ett hållbart socialpsykiatriskt perspektiv i samverkan med individer, familjer, klientorganisationer samt sjukvården och socialtjänsten. Slutligen tillämpas akademiskt skrivande vid framställan av ett akademiskt paper.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. analysera, bearbeta och kritiskt värdera socialpsykiatriska verksamheter utifrån återhämtnings och hållbarhetsperspektivet, och
2. analysera återhämtning av människor i kris utifrån komplexa vårdbehov med utgångspunkt i socialpsykiatrisk omvårdnad, och
3.tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 och 2 uppnås genom egna studier, föreläsningar om socialpsykiatri samt genom studiebesök, där en socialpsykiatrisk verksamhet analyseras utifrån återhämtningsperspektivet. Lärandemål 3 uppnås ge-nom egna studier och seminarium. Av de schemalagda momenten är studiebesök obligatoriska och utgör underlag för bedömningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras genom skriftlig inläm-ningsuppgift om inte nytt tillfälle för kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras genom en individuell muntlig och skriftlig akademiskt paper som tar sin utgångspunkt från studentens egen valda studiebesök som behandlas vid ett examinationsseminarium i form av ett opponent- och respondentskap. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att diskutera och analysera det socialpsykiatriska perspektivet utifrån återhämtning av människor med psykisk ohälsa. Bedömningen lägger vikt vid både kvalitet samt form och struktur (kritisk akademiskt skrivande samt referenshantering) där huvudtyngden i bedömningen dock läggs på innehåll. Dessutom bedöms students förmåga att konstruktivt kunna kritisera och diskutera annan students arbete.
För godkänt betyg krävs godkänd opponering och godkänd akademiskt paper. För väl godkänt betyg krävs väl godkänt akademiskt paper. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Bedömningsformer för hela kursen
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt att övriga kurskrav är uppfyllda (se studiehandledningen). För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på två utav kursens tre delexaminationsmoment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Psykiatri, 6 hp
* markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna: Almqvist & Wiksell. ca 100 s.
Herlofson J, Ekselius L, Lundin A, Mårtensson B, Åsberg M (2016) Psykiatri. Lund, Studentlitteratur 2:a upplagan. 879 s.
Rolfner Suvanto S, (2014) Äldres psykiska hälsa och ohälsa: prevention, förhållningssätt och arbetsmetoder. Stockhom, Gothia Fortbildning, 1. uppl. 222s.
Runeson B, Renberg Salander E, Westrin Å, Waern M, (2012) Den suicid-nära patienten. Värdering och hantering av suicidrisk. Lund, Studentlitteratur. 181s.
Salander Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Waern M, Jukkinen J, Runesson B, (2012) Suicidnära patienter- kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm, Gothia fortbildning AB. 92s.
Von Knorring AL, (2012) Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Lund, Studentlitteratur. 208s.
Wiklund Gustin L, (2019) Vårdande vid psykisk ohälsa – på avancerad nivå. Lund, Studentlitteratur. 419s.
2. Psykiatrisk omvårdnad, 6 hp
* markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
Bjärehed J, Bjureberg J, (2019) Självskadebeteende. Upptäcka, förstå och behandla. Stockholm, Natur & Kultur. 286 s
*Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund, Studentlitteratur. 264s.
*Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna, Almqvist & Wiksell. Utkommer varje år. Ca 100 s.
*Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, 2014:1. 62 s.
Nanda International (2015). Omvårdnadsdiagnoser: Definitioner och klassifikation 2015-2017. Lund: Studentlitteratur. 486 s.
*Polit D F, Beck C-T, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (10 ed.) Philadelphia. Lippincott. 768s.
Runeson B, Renberg Salander E, Westrin Å, Waern M, (2012) Den suicid-nära patienten Värdering och hantering av suicidrisk. Lund, Studentlittera-tur. 181s.
Von Knorring AL, (2012) Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Lund, Studentlitteratur. 208 s.
Wiklund Gustin L, (2019) Vårdande vid psykisk ohälsa – på avancerad nivå. Lund, Studentlitteratur. 419 s.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad – en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. Lund, Studentlitteratur. 186 s.
*Wilkinson JM, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America; Pearson. 480 s.
Salander Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Waern M, Jukkinen J, Runesson B, (2012) Suicidnära patienter -kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm, Gothia fortbildning AB. 92 s.
3. Socialpsykiatrisk omvårdnad, 3 hp
* markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
Brunt D, Hansson L, (2014) Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsatser 2., [rev.] uppl. Lund, Stu-dentlitteratur. 398 s.
*Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund, Studentlitteratur. 264 s.
Englander, M & Ingvarsdotter K. (2017). Socialpsykiatrins grunder. Männi-skans villkor. Malmö, Gleerups, 158 s.
Heise Löwgren, C Författningshandbok för personal inom hälso- och sjuk-vård. Solna, Almqvist & Wiksell. Utkommer varje år. Ca 100 s.
*Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, 2014:1. 62 s.
*Polit D F, Beck C-T, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (10 ed.) Philadelphia. Lippincott. 768 s.
Rolfner Suvanto S, (2014) Äldres psykiska hälsa och ohälsa: prevention, förhållningssätt och arbetsmetoder. Stockholm, Gothia Fortbildning. 222s.
Runeson B, Renberg Salander E, Westrin Å, Waern M, (2012) Den suicid-nära patienten Värdering och hantering av suicidrisk. Lund, Studentlittera-tur. 181 s.
Von Knorring AL, (2012) Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Lund, Studentlitteratur. 208 s.
Wiklund Gustin L, (2019) Vårdande vid psykisk ohälsa – på avancerad nivå. Lund, Studentlitteratur. 419 s.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad – en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. Lund, Stu-dentlitteratur. 186 s.
*Wilkinson JM, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America; Pearson. 480 s.
Salander Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Waern M, Jukkinen J, Ru-nesson B, (2012) Suicidnära patienter- kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm, Gothia fortbildning AB. 92 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kur-sens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registrering-en.