Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP727G Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för undervisning, bedömning och lärande - Språk, skriv- och läsutveckling (genomgången)
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i speciallärarexamen med specialisering - Språk-, skriv och läsutveckling.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap, förmågor och färdigheter för att kunna ta en ledande roll i planering, genomförande och utvärdering av det pedagogiska arbetet med målet att möta behoven hos alla elever. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar färdigheter att fungera som kvalificerad samtalsledare och rådgivare i utvecklingsfrågor inom vald specialisering.
Kursen innehåller responsarbete i samband med videoinspelat och nedtecknat samtal, där studenten analyserar och reflekterar över den egna rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare. Vidare innehåller kursen kartläggning och analys av elevers hela lärsituationer. Inom kursen analyserar och prövar studenten olika strategiska insatser i syfte att säkerställa alla elevers rätt till en likvärdig utbildning. I kursen analyseras även olika tillvägagångssätt när det gäller systematiskt kvalitetsarbete.
Efter avslutad kurs ska studenten i relation till vald specialisering kunna
- beskriva och analysera rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare samt beskriva det professionella samtalets funktion vid arbete med skolutveckling
- kritiskt analysera skolutvecklingsinsatser i relation till skolans identifierade behov och gällande styrdokument
- identifiera möjligheter och hinder i det pedagogiska arbetet med att möta behoven hos alla elever och presentera en plan för förebyggande och åtgärdande insatser på skolnivå
- kritiskt analysera tillvägagångssätt gällande kvalitetsarbete och strategiskt utvecklingsarbete samt den egna professionella rollen i detta sammanhang
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, responsarbete, casemetodik och spanarverkstad. Studenten förutsätts utnyttja nätbaserade resurser för responsarbete och arbetsmöten.
Prov 1: Skriftligt paper (Written Paper), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig rapport (Written Report), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 3: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2012). Uppskattande samtalskonst, om att skapa möjligheter i**samtalets värld. Stockholm: Mareld. (150 s.)
Eriksson, Margareta (2015). Nya skolans självvärdering - att förstå och genomföra lokal utvärdering. Landskrona: GME Förlag AB. (190 s.)
Gyllander Torkildsen, Lisbeth & Nehez, Jaana (2021).Att leda utvecklingsprocesser i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur. (166 s.)
Holmberg, Ulla (2011). Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (100 s.)
Jacobsen, Dag Ingvar (2019). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur. (320 s.)
Jensen, Mikael (2022). Ledarskap mitt i verksamheten. Att leda kollegor i förskola, skola och fritidshem. Lund: Gleerups. (225 s.)
Artiklar (ca 100 s.) enligt anvisningar från kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.