Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP612G Specialpedagogiska perspektiv (genomgången)
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1F
Kurs inom specialpedagogprogrammet.
Kursen behandlar olika teorier om lärande och utveckling, såsom systemteorier och utvecklingspsykologiska teorier
I kursen problematiseras relationen mellan olika lärmiljöer och barns/elevers olika förutsättningar att lära och utvecklas.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap om den enskilda individens förutsättningar för lärande utifrån fysisk, kognitiv och socioemotionell utveckling samt olika faktorer i lärmiljön som underlättar för lärande, utveckling och hälsa
Vidare ska studenten utveckla sina kunskaper om pedagogiskt utredningsarbete. Konkret kan detta innebära att granska, analysera och utveckla pedagogiska utredningar på flera olika nivåer
Studenten ska också fördjupa sin kunskap om hälsofrämjande pedagogiskt arbete och betydelsen av samarbete, samverkan och etik inom förskola och skola samt reflektera över specialpedagogens funktion och ansvar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. med hjälp av utvecklingspsykologiska teorier och systemteorier identifiera och analysera pedagogiska möjligheter och svårigheter i lärmiljön för barn och elever i behov av stöd, inbegripet elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
2. problematisera processer, normer och rutiner i arbetet med pedagogiska utredningar med stöd i systemteorier
3 analysera hälsofrämjande och förebyggande pedagogiskt arbete i verksamheter utifrån ett organisationsperspektiv
4. granska och analysera specialpedagogens funktion och ansvar gällande både barnhälsoarbete/elevhälsoarbete samt samarbete och samverkan med andra aktörer i utredningssammanhang
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, seminarier, gruppdiskussioner, responsarbete och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att använda digitala medier för samarbete och lärande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Fältstudier ingår i kurse.Kursen innehåller obligatoriska seminarier.
Samtliga lärandemål examineras genom en muntlig presentation.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Red. Björck, Eva & Sjöman,Madeleine Förskolan som lärandemiljö : för barn i behov av särskilt stöd Lund: Studentlitteratur AB (valda kap. 1, 2, 7, 8, 9 och 10)(ca. 130 s.)
Björndahl, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat. Stockholm: Liber (192 s.)
Borg, Anna & Carlsson Kendall, Gunilla (2023)NPF för lärare: fokus på pedagogiskt arbete Lund; Studentlitteratur AB (173 s.)
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika & Svensson, Anna-Karin (2024)Språklig sårbarhet i förskola och skola –barnet, språket och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur ( 321 s.)
Guvå, Gunilla (2023). Utvecklingspsykologiska perspektiv på utveckling och lärande i skola och förskola.Lund: Studentlitteratur (178 s.)
Hejlskov Elvén, Bo & Edfelt, David (2017). Beteendeproblem i förskolan – om lågaffektivt bemötande Stockhom: Natur & Kultur (207 s.)
eller
Hejlskov Elvén, Bo; Veje, Hanne, & Beier, Henning (2013). Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet – om annorlunda barn. Lund: Studentlitteratur (275 s.)
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2021)Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling Malmö; Gleerups (280 s.)
Juul, Jesper & Jensen, Helle (2009). Relationskompetens i pedagogernas värld . Stockholm: Runa Förlag. (272 s.)
Eller
Öhman, Margareta (2019). Hissad och dissad – relationsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (320 s.)
Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2019) Utvecklingspsykologi Stockholm: Natur & kultur (studentens eget val ca 200 s.)
Ohlsson, Maria (2022)Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan – förståelse, bemötande och pedagogiska strategier Lund: Studentlitteratur AB (valda kap. 1, 6, 7, 8 och 9)(ca. 150s.)
Plantin, Ewe & Aspelin, Jonas (2021) Relational competence regarding students with ADHD – An intervention study with in-service teachers. European Journal of Special Needs Education, 36.1-16. Tillgänglig via internet. (17 s.).
Rondahl, Hanna (2022) Extra anpassningar – vems ansvar Tydliggör processen och minska Någonannanismen Lund: studentlitteratur (101 s)
Roos, Helena (2022) Mattsson, L., Häggström, J., Carlsen, M., Kilhamn, C., Palmér, H., Perez, M. & Pettersson. K., 2022, Vol. 16, Konferensbidrag (Refereegranskat) Students’ meanings of inclusion in mathematics – implication for practice. Tillgänglig via internet (10 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: Att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd Malmö: Gleerups Utbildning (159 s.)
Öquist, Oscar (2018). Systemteori i praktiken. Stockholm: Gothia Fortbildning AB (136 s.)
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument, Skolverkets statistik samt ytterligare vetenskapliga texter (Ca. 100 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.