Grundnivå
Se utbildningsplan.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och avser undervisning i ämnet svenska.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper och insikter om språk, språkutveckling och socialisation. Ett annat syfte är att studenterna ska få möta och skapa förståelse för några centrala svenskämnesdidaktiska begrepp och grundläggande teorier om läs- och skrivutveckling i olika åldrar, med fokus på de tidiga skolåren (F-3).
I kursen behandlas svenskämnets traditioner, historia och utveckling. Vidare studeras språk, språkutveckling och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. I kursen behandlas också olika ämnesuppfattningar och för ämnesområdet centrala ämnesdidaktiska begrepp och olika sätt att se på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola. Barns- och ungas muntliga och skriftliga textproduktion, såväl analogt som digitalt, i ett första- och andraspråksperspektiv behandlas. I kursen ingår processorienterat skrivande som en del i det egna lärandet.
Kursen handlar även om hur man som pedagog kan skapa en språkutvecklande skolmiljö där lekens, berättandets och skönlitteraturens, samt andra texters språk- och kunskapsutvecklande potential, beaktas för att möta barn med olika förutsättningar och behov. I kursen läses olika texter och i dialog med andra tolkar och diskuterar studenten dessa. Hur olika texter, inklusive digitala och multimodala texter, kan användas, främst i förskoleklass och skola (F-3) diskuteras. Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen ur flera perspektiv – elevers perspektiv, elevperspektiv och undervisningsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för barns läs- och skrivutveckling, samt undervisning utifrån centrala svenskämnesdidaktiska begrepp
- genom drama visa hur barns läs- och skrivutveckling och kreativitet, kan stimuleras,
- i dialog med andra analysera och diskutera skönlitteratur, digitala och multimodala texter och andra elevnära texter för barn
- redogöra för och förklara modersmålets betydelse för språk- och kunskapsutveckling samt förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling och personlig utveckling
- diskutera skolans digitalisering och dess påverkan på läsande, skrivande och språkbruk
- författa en utredande text med iakttagande av gängse språkliga och akademiska kriterier
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, samt att använda processorienterat skrivande och samtal i det egna lärandet.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar och seminarier. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Prov 1: Muntlig examination och workshop (Oral Exam and Workshop) 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1**.**
Prov 2: Gestaltning (Aesthetic form of Expression) 6 hp
I detta prov bedöms lärandemål 2 och 3.
Prov 3: Skriftlig Salstentamen (Written Sit-in Exam) 6 hp
I detta prov bedöms lärandemål 4, 5, och 6
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på två av båda proven.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Adbåge, Emma: Gropen. Stockholm: Rabén och Sjögren. (32 s)
Alatalo, Tarja (red.) (2019). Läsundervisningens grunder, 2 uppl. Malmö. Gleerups. (ca 200 s i samråd med kursläraren)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021)Akademiskt läsande och skrivande,2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s.)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (158 s.)
Jönsson, Karin (2007). Litteraturarbetets möjligheter. En studie av barns läsning i årskurs F-3. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. (tillgänglig via internet) (ca 100 s i samråd med kursläraren)
Kulturrådet (senaste utgåvan). Barnbokskatalogen. (tillgänglig via internet).
Liberg, Caroline (2003). Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. Utbildning och demokrati, 2, 13-29. (16 s.)
Liberg, Caroline (2020). Att vara lärare - den didaktiska reliefen. I Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)Lärande, skola och bildning, kap 9 (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. (c:a 20 sidor, i samråd med kursledare)
Liberg, Caroline (2020). Grundläggande färdigheter- att bli medborgare: I Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)Lärande, skola och bildning, kap 10 (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. (c:a 20 sidor, i samråd med kursledare)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (206 s.)
Lära barn att läsa. Legilexi 2022.
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund. Studentlitteratur (s. 54-91)
Skantz Åberg, Eva (2018). Children's collaborative technology-mediated storymaking: intructional challenges in early childhood education. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet. (finns tillgänglig via internet). (ca 30 s i samråd med kursläraren)
Skolverket (senaste utgåvan). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22. Stockholm: Skolverket. (Finns tillgänglig via internet)
Wennås Brante, Eva & Godhe, Anna-Lena (2021). Digitala aktiviteter som stöd för literacyutveckling. Viden om Literacy, 29, 48-56. (8 s.) FLER ARTIKLAR
Öberg, Helena & Lidström, Kristina (2015). Din tur, Adrian. Stockholm: Mirando. (64 s.)
Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet.
Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.