Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Samtal i socialt arbete
Engelsk benämning
Communication in Social Work
Kurskod
SC143L
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-06-09
Gäller från
2025-09-01
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111L + SC112L + SC113L i Kompletteringsutbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Innehåll
I kursen presenteras relevanta begrepp och perspektiv på professionella samtal i socialt arbete. Dessa begrepp och perspektiv fördjupas och relateras till konkret övning i samtal. Studenten tränas att tillämpa samtalsformer relevanta för professionellt socialt arbete, genomföra samtal och reflektera över processer i olika förhållningssätt samt den professionella rollens betydelse. I kursen berörs även samtal med barn, samtal med tolk och samtal med människor som utsatts för våld.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för begrepp och perspektiv av relevans för professionella samtal i socialt arbete,
2. tillämpa professionellt förhållningssätt genom att planera och genomföra samtal,
3. reflektera över olika samtalsformer i relation till perspektiv och förhållningssätt, och
4. reflektera över sin egen personliga roll och förhållningssätt i professionella samtal i socialt arbete.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, samtalsträning och individuellt skrivande. Samtliga lärandemål uppnås genom samtalsträning med tillhörande seminarier och skrivuppgifter. Samtalsträningen tränar förmågan att analysera, planera och genomföra samtal utifrån professionella förhållningssätt samt utvecklar förmåga att reflektera kring och värdera olika metoder och den egna rollen i professionella samtal. Av kursens arbetsformer är samtalsträning samt vissa seminarier obligatoriska.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras individuellt muntligt och skriftligt vid examinationsseminarium med tillhörande skrivuppgift. Bedömningen fokuserar på studenternas förmåga att analysera, planera, genomföra och reflektera över samtal, med särskilt fokus på att studenten kan föra professionella resonemang om dessa samt reflektera över sin utveckling av sitt personliga och professionella förhållningssätt i professionella samtal. Bedömningskriterier specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom uppsamlingsseminarium.
För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på såväl skriftlig som muntlig examination samt att alla obligatoriska moment är uppfyllda. För betyget Väl godkänd krävs dessutom väl godkänt på den individuella muntliga examinationen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
socialtjänsten. I: Bruhn A, Källström Å. Relationer i socialt arbete. – i gränslandet mellan profession och person. Solna: Liber.. 78-92. 15 s
Beesley P, Watts M, Harrison M, (2017) Developing your communication skills in so-cial work. London: Sage Publishing Comp. Kapitel 8, Barriers in effective communication,: 104-118. 14 s.
Dahlkild-Öhman G, (2015) Utredningssamtal med våldsutsatta barn. Kapitel i: Eriksson M, Källström Å, Näsman E, (red) Barns röster om våld: Att lyssna, tolka och förstå. Malmö: Gleerups. 79 - 96. 18 s.
Dahlstedt M, Lalander P, (red.) (2018) Manifest: för ett socialt arbete i tiden. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Dunk-West P, (2016) Att bli socialarbetare. Lund: Studentlitteratur. 18 s.
Eriksson M, Källström Cater Å, Näsman E, (red) (2015) Barns röster om våld – att tolka, lyssna och förstå. Malmö: Gleerups. 16 s.
Hilte M, (red.) (2022) Professionella möten och samtal i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 255 s.
Iversen C, Flinkfeldt M, (red.) (2022) Samtal i socialt arbete - ett samtalsanalytiskt perspektiv. Malmö: Gleerups. 213 s.
Dessutom ingår vetenskapliga artiklar om cirka 400 s. Dessa görs tillgängliga för nedladdning.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.