Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
HSSAA Socialt arbete
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i socionomprogrammets andra termin.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om psykologiska teorier och metoder av relevans för socialt arbete. Kursen inkluderar även historiska perspektiv samt grundläggande kunskaper om och kritiska perspektiv på diagnosticering av psykisk ohälsa. Vidare studeras perspektiv på uppkomsten av psykisk ohälsa samt återhämtningsprocesser. Kursen framhåller ett multifaktoriellt synsätt som belyser att psykologisk utveckling vanligen beror på ett komplext samspel mellan påverkansfaktorer på olika nivåer. Vidare syftar kursen till att stärka studenternas förmåga att tillämpa psykosocialt arbete för att förstå och bemöta människor i det sociala arbetets praktik. Slutligen innehåller kursen grundläggande praktiska moment av samtalsträning.
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för psykologins framväxt och psykologiska teorier och metoder,
- beskriva och diskutera psykologiska perspektiv som utgör ett kunskapsunderlag för professionellt socialt arbete,
- diskutera betydelsen av samspel mellan egenskaper hos individen och kontextuella faktorer i psykologisk utveckling,
- tillämpa psykologiska teorier och forskning relevant för socialt arbete, och
- tillämpa grundläggande kunskaper om samtalsmetoder, bemötande och empatiska processer i professionella samtal i socialt arbete.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar som leder fram till en individuell skriftlig examination. För att uppnå lärandemål 1-4 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar för att bidra med en överblick där studenten tillägnar sig kunskaper i relation till lärandemålen. Dessutom hålls seminarier och olika praktiska övningar där lärandemål i relation till förberedande läsning bearbetas och där teori integreras med färdighetsträning.
Slutligen uppnås lärandemål 5 genom lärarhandledda obligatoriska samtals- och kommunikationsövningar med utgångspunkt i innehåll, samspel och empatiska processer. Partiska övningar och lärarhanledda samtals- och kommunikationsövningar är obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig examination. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för, diskutera samt tillämpa grundläggande kunskaper om psykologiska teorier och metoder samt dess relevans för socialt arbete. Lärandemål 5 examineras individuellt muntligt genom aktivt deltagande i samtalsträning. Fokus för bedömning är studentens förmåga att tillämpa grundläggande kunskaper om samtalsmetoder i det sociala arbetet.
Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras genom praktiska övningar respektive uppsamlingsseminarium enligt beslut av examinator.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på den individuella skriftliga och muntliga examinationen. Dessutom krävs att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda. För betyget väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på den individuella skriftiga examinationen. Specifika betygskriterier specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Broberg A, Risholm Mothander P, Granqvist P, (2020) Anknytningsteori. Stockholm: Natur & Kultur (kap 1,2,3,8,9,10,11,12,13,14). 259 s.
Cocozza M, (2022) Den systemteoretiska analysen: en utgångspunkt i familje- och parpsykoterapeutisk behandling (Upplaga 1.). Lund: Studentlitteratur. Ca 200 s.
Herlofson J, (2014) Minipsykiatri. Stockholm: Natur & Kultur. ca 250 s.
Hilte M, edt. (2022) Professionella möten och samtal i socialt arbete (Upplaga 1.). Lund: Studentlitteratur. Ca 250 s.
Hwang P, Nilsson B, (2019) Utvecklingspsykologi (Fjärde utgåvan.). Stockholm: Natur & Kultur. Ca 300 s.
Kåver A, (2016) KBT i utveckling, Stockholm Natur och Kultur (kap 1,2,3,4, 9,10) 154 s.
Wallroth P, (2010) Mentaliseringsboken. Stockholm: Karneval förlag. 187 s
Rapporter, vetenskapliga texter och artiklar om ca 400 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.