Grundnivå
Grundläggande behörighet + särskild behörighet (Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Svenska (3) och engelska (6) ). Avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller, i de fall där examen i socialt arbete/social work inte kan erhållas, motsvarande utbildning med inriktning beteende- eller samhällsvetenskap.
HSSAA Socialt arbete
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i Kompletterande utbildning för personer med avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete termin 1.
Kursen syftar till att introducera studenten till sociala problem och social utsatthet samt de målgrupper som socionomen kommer att möta i sin profession. Dessutom inkluderar kursen personliga reflektioner kring utbildningsval kopplat till professionen.
Delkurs 1 Socialt arbete och social utsatthet, 14 hp
Delkursens innehåll
I kursen behandlas uppkomst och förekomst av social utsatthet utifrån olika perspektiv relevanta för det sociala arbetets praktik. Fokus i kursen är social utsatthet och socialt arbete i relation till olika målgrupper, livssituationer och sociala problem. Utöver teorier för att kunna analysera sociala processer på individ- grupp- och samhällsnivå introduceras teorier om såväl intersektionalitet som våld i nära relation
Delkurs 2 Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller samtal och personliga reflektioner över hur studenterna ser på sig själva och hur de ser på viktiga relationer som har haft betydelse för utbildningsvalet. Vikt läggs vid att deltagarna i grupperna lär känna varandra, för att få insikt om betydelsen av lagarbete. Studenterna beskriver och reflekterar såväl skriftligt som muntligt över händelser och situationer som kan bli en tillgång i den kommande yrkesrollen.
Delkurs 1 Socialt arbete och social utsatthet, 14 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
- Redogöra för och diskutera innebörden av ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv, med fokus på socialt arbete,
- Redogöra för och diskutera innebörden av ett intersektionellt perspektiv, med fokus på socialt arbete,
- Redogöra för grunderna till och förekomsten av social utsatthet och sociala problem,
- Redogöra för centrala begrepp och teoretiska förklaringsmodeller om mäns våld mot kvinnor, våld i nära relation och hedersrelaterat våld, och
- Beskriva det sociala arbetets verksamhetsområden och målgrupper.
Delkurs 2 Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- reflektera över sitt val av utbildning och koppla detta till personliga erfarenheter.
Delkurs 1 Socialt arbete och social utsatthet, 14 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen utgörs av föreläsningar, gruppdiskussioner, skriftliga uppgifter, studiebesök och seminarier, med koppling till såväl teori som praktik. Studentaktiva arbetsformer tillämpas under kursen. Samtliga lärandemål uppnås genom föreläsningar och seminarier. Dessutom uppnås lärandemål 3 och 5 genom ett obligatoriskt studiebesök. Av de schemalagda momenten är vissa seminarier obligatoriska.
Delkurs 2 Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Delkurs 1 Socialt arbete och social utsatthet, 14 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, och 3 examineras genom en individuell skriftliga tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för och diskutera teoretiska perspektiv på individ-, grupp och samhällsnivå relevanta för det sociala arbetets praktik, social utsatthet och synen på sociala problem samt redogöra för och diskutera ett intersektionellt perspektiv. Lärandemål 3 och 5 examineras individuellt muntligt genom en presentation av studiebesöket och en individuell skriftlig essäuppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att kunna redogöra för och diskutera det sociala arbetets verksamhetsområden och målgrupper i relation till social utsatthet och sociala problem. Lärandemål 4 examineras muntligt individuellt vid ett seminarium. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga att kunna redogöra för teorier om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras genom nytt studiebesök, uppsamlingsseminarium eller genom en skriftlig inlämningsuppgift motsvarande ordinarie moment, enligt beslut av examinator.
För godkänt på delkursen krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen, de muntliga examinationerna, den skriftliga essäuppgiften, samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen samt på den skriftliga essäuppgiften.
Delkurs 2 Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet skriftligt genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. I fokus vid bedömningen är studentens förmåga att koppla sitt val av utbildning till personliga erfarenheter. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras först och främst genom uppsamlingsseminarium och kan eventuellt ske med en skriftlig inlämningsuppgift motsvarande ordinarie moment, enligt beslut av examinator.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på samtliga delkurser. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1 Socialt arbete och social utsatthet, 14 hp
Bruno L, Zulmir B, (2022) Barn & unga i utsatta livssituationer – perspektiv från forskning och praktik. Stockholm: Liber. (268 s.)
Herz M, (2016) Levande socialt arbete. Vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor. Stockholm: Liber. (184 s.)
Lindqvist R, (2022) Funktionshinder i välfärdssamhället (Femte upplagan). Malmö: Gleerups. (Utvalda kapitel)
Mattsson T, (2021) Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis (3:e upplagan). Malmö Gleerups utbildning. (280 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, (2013) Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur. (Utvalda kapitel)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (Utvalda kapitel)
Morén S, (2015) Undran inför socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (151 s.)
Sinisalo E,Moser H, Moser L (red.) (2018) Våld i nära relationer. Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber. (Utvalda kapitel)
Rapporter och vetenskapliga artiklar om ca 300 sidor tillkommer.
Delkurs 2 Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Andersson ElmtoftN, Whitaker A, (2023) Personlig professionell utveckling för socionomer.Stockholm: Liber. (132 s.)
Bie K, (2021) Reflektion i socialt arbete. Redskap för lärande och förändring. Malmö: Gleerups Utbildning. (128 s.)
Ytterligare vetenskapliga texter och artiklar kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.