Avancerad nivå
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp och erbjuds under termin 1.
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i teoretiskt och empiriskt sammanhang. Studenten utvecklar även fördjupade kunskaper om; kärnkompetenser, kulturkompetens och jämställdhet utifrån specialistsjuksköterskans funktion i pediatrisk omvårdnad inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Avslutningsvis syftar kursen till att studenten utvecklar färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Under kursens gång behandlas och belyses centrala begrepp och teorier i relation till omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för det pediatriska omvårdnadsarbetet inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Begrepp såsom kärnkompetens, jämställdhet och omvårdnadsprocess bearbetas utifrån barns olika livsvillkor i relation till specialistsjuksköterskans funktion. Vidare bearbetas begreppen kulturkompetens och profession i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom pediatrisk omvårdnad. Avslutningsvis diskuteras sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet, akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- analysera och problematisera teorier av relevans för pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap,
- förklara och problematisera begreppen kärnkompetens, jämställdhet och omvårdnadsprocess utifrån barns olika livsvillkor i relation till specialistsjuksköterskans funktion,
- förklara och kritiskt granska begreppen kulturkompetens och profession i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom pediatrisk omvårdnad, och
- tillämpa akademiskt skrivande baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Undervisningen bedrivs i form av egna studier, föreläsningar, studentledda gruppföreläsningar och seminarium. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet vid föreläsningar. Därefter behandlas lärandemål 1-3 under två studentledda gruppföreläsningar och ett seminarium. Under studentledd gruppföreläsning ett tränas lärandemål 1 och studentledd gruppföreläsning två lärandemål 2-3. Under seminarium ett tränas lärandemål 4 i form av ett respondent- och opponentskap baserat på en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Av de schemalagda momenten är studentledda gruppföreläsningar och seminarium obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras i form av en skriftlig individuell inlämningsuppgift (som även behandlas under seminarium tre). Fokus för bedömningen är studentens förmåga att utifrån specialistsjuksköterskans perspektiv skriftligen förklara, analysera och kritiskt granska en självständigt vald teori av relevans för pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Vidare bedöms studentens förmåga att utifrån valda teori skriftligen problematisera en självständigt vald kärnkompetens och begreppen jämställdhet, omvårdnadsprocess, kulturkompetens och profession ur ett pediatriskt omvårdnadsperspektiv. Tongivande för bedömningen är innehållet men även vid kvalitet, form och struktur bedöms. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig individuell inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens examinationsmoment och att övriga kurskrav avseende obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Forsberg A, (2016) Omvårdnad på akademisk grund: Att utvecklas och ta ansvar. Stockholm: Natur & Kultur. 160 s.
Garnow T, (2021) Kulturmöten – Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB. 296 s.
Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia. Lippincott Williams & Wikins. 814 s.
Willman A, (2022) Teorier för omvårdnad.1a upplagan. Lund: Studentlitteratur AB. 406 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.