Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SB224B Samhällsorientering och lärande: SO för de yngre åren (genomgången).
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag fördjupar sina kunskaper i samhällskunskap och geografi. Dessutom syftar kursen till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer utifrån ämnesdidaktiska perspektiv och metodiska överväganden.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
Innehåll
I samhällskunskap behandlas globala samhällsfrågor och samhällsstrukturer ur främst ekonomiska, politiska och statsvetenskapliga perspektiv.
I geografi behandlas geografiska teorier och metoder som verktyg för att beskriva mänskliga verksamheter, samt olika sätt att redovisa geografiska undersökningar.
I kursen studeras didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för globala samhällsfrågor och samhällsstrukturer utifrån ekonomiska, politiska och statsvetenskapliga perspektiv,
- använda geografiska modeller och teorier för att såväl göra geografiska analyser som att redovisa dessa,
- redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori,
- redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, självstudier, arkiv- och studiebesök, fältarbete till exempel stadsvandringar, samt arbete med olika digitala verktyg. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbeten och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1,2 och 3.
Prov 2: Hemtentamen (Take-home Exam), 5 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1,2 och 3.
Prov 3: Digital salstentamen (Sit-in Exam), 3 hp.
I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning
Alvén, Fredrik och Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. (kapitel 3, 20 s)
David, Dorrell et al. (2019). Introduction to Human Geography (2nd Edition). GALILEO: University System of Georgia. (279 s.)
Hjälmeskog, Karin, Kronlid, David, Gelinder, Lolita och Wilhelmsson, Linda (2024). Undervisning för hållbar utveckling: För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (168 s.)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (151 s.)
Lilliestam, Anna-Lena et al (2024). SO för lärare 1–3. Malmö: Gleerups. (176 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.) Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s.)
Niklasson, Lars (2021). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Linköping: Linköping University Electronic Press. (171 s.)
Stymne, Anna Karin (2020)Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (272 s)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar som publiceras på lärplattformen Canvas.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.