Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Farmaci: Farmakologi och farmakokinetik
Engelsk benämning
Pharmacy: Pharmacology and Pharmacokinetics
Kurskod
RP141A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-12-16
Gäller från
2025-01-20
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kompetens för att bedöma och värdera patobiologiska aspekter samt farmakodynamiska och farmakokinetiska metoder och resultat som dokumenterats vid utveckling och användning av läkemedel. Vidare är syftet att bredda farmakologikompetensen och fördjupa de specifika kompetenserna inom farmakokinetik.
I kursen integreras studentens kunskaper inom fysiologi, cellbiologi, immunologi och kemi med farmakologi och patobiologi genom tillämpning på utvalda sjukdomstillstånd. Farmakologiska begrepp och mekanismerna bakom läkemedelsverkan liksom farmakokinetikens betydelse diskuteras. Kursen inleds med en introduktion till läkemedelsinteraktioner, farmakogenetik och andra källor till variation beträffande läkemedels effekt och biverkningar samt fördjupning av farmakokinetiska och farmakodynamiska principer. Därefter behandlas teman som belyser ett urval av sjukdomstillstånd. Detta görs genom att bakomliggande orsaker, symtom, farmakologisk och icke-farmakologisk behandling samt etiska ställningstaganden diskuteras. Farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper samt aspekter gällande kontraindikationer, interaktioner, graviditet, amning och biverkningar för de avhandlade substanserna behandlas. I kursen ingår även beräkningsmoment och utvärdering av olika problemställningar inom farmakokinetik med matematiska modeller.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara patologiska, farmakodynamiska och farmakokinetiska grundprinciper samt utföra beräkningar inom dessa områden,
2. redogöra för farmakologiska behandlingsstrategier av aktuella sjukdomstillstånd och för de relevanta substansernas farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper,
3. formulera hypoteser kring patologiska orsaker för sjukdomar och den farmakologiska behandlingen av dessa,
4. bedöma för- och nackdelar med olika typer av farmakologisk intervention,
5. beskriva hur patobiologiska processer kan påverka farmakokinetik och farmakodynamik och därmed behandling med läkemedel,
6. förklara olika typer av interaktioner med läkemedel, och
7. bedöma kvaliteten i dokumentationen och självständigt identifiera utvalda ”röda tråden läkemedel” samt vilka stycken som relaterar till aktuell kurs.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av problembaserat lärande inklusive basgruppsmöten, egna studier av litteraturen, räkneövningar och patientfall i seminarieform samt föreläsningar, och består av tidsbestämda teman. Lärandemål 1-7 kopplas till basgruppsmöten, litteraturstudier och föreläsningar. Lärandemål 1 och 5-7 stöds dessutom av seminarier. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är basgruppsmöten och seminarier.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-7 examineras genom en individuell skriftlig tentamen, dessutom individuellt vid varje basgruppsmöte. Fokus vid bedömningarna ligger på studentens förmåga att förklara patologiska, farmakodynamiska och farmakokinetiska grundprinciper samt redogöra för farmakologiska behandlingsstrategier av aktuella sjukdomstillstånd och för de relevanta substansernas farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper. Vidare bedöms studentens förmåga att redogöra för potentiella läkemedels för- och nackdelar, samt för läkemedelsinteraktioner och hur patiobiologiska processer kan påverka läkemedels kinetik och dynamik.
För betyget G krävs närvaro vid basgruppsmöten och seminarier samt att den skriftliga tentamen är godkänd. För betyget VG krävs dessutom att den skriftliga tentamen är väl godkänd. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
FASS, (senaste upplagan) Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se.
Kumar V, (2013) ”Robbin's Basic Pathology” (upplaga 9). Saunders Elsevier, Amsterdam, The Netherlands. 400 av 928 s.
Rang HP, Dale JL, Ritter MMl (2011). ”Rang and Dale’s Pharmacology” (upplaga 7), Elsevier/Churchill Livingstone, Edinburgh, UK. 150 av 777 s.
Tozer TN, Rowland M, (2006) Introduction to Pharmacokinetics and Pharmacodynamics (upplaga 1). Lippincott, Williams & Wilkings, Philadelphia, Penn, USA. 100 av 331 s.
Kompendier utdelas under kursens gång ca 50 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.