Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Farmaci: Farmaceutisk analytisk kemi samt professionell utveckling
Engelsk benämning
Pharmacy: Pharmaceutical analytical Chemistry
Kurskod
RP123A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-12-16
Gäller från
2024-04-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets andra termin.
Innehåll
Studenten ska utveckla teoretiska och praktiska kunskaper i analysmetoder inklu-sive bioanalysmetoder relevanta för analys av läkemedel. Det övergripande målet för kursen är att studenten ska kunna bedöma, värdera och kritisera metoder och resul-tat som dokumenteras vid utveckling av läkemedel som relaterar till analytisk kemi.
Vidare att bredda och fördjupa sig inom yrkesrollen med inriktning på att läsa och förstå dokumentation och information om läkemedel.
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Professionell utveckling, 3 hp
Delkursens innehåll
I delkursen breddas och fördjupas studentens kunskaper och färdigheter inom om-rådet klinisk farmaci, läkemedelsutveckling, dokumentation och information. I kur-sen fördjupas patientfallen som underlag för läkemedelsgenomgångar. De läkeme-del som introduceras termin 1 används för att vidare belysa utvecklingsprocessen av ett läkemedel.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. läsa, tolka och använda dokumentation och information om läkemedel, och
2. beskriva hur potentiella läkemedelsrelaterade problem kan identifieras genom läkemedelsgenomgång.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska uppnå lärandemål 1 och 2 genomförs föreläsningar, egna stu-dier av litteraturen och patientfall, gruppövningar samt muntliga och skriftliga redo-visningar, som syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är ob-ligatoriskt vid redovisningar.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras genom individuella muntliga och skriftliga redovis-ningar. Fokus i bedömningen av samtliga lärandemål baseras på korrekt tolkning och användning av information om läkemedel. Betygen U, G anva¨nds pa° delkursen. Fo¨r att erha°lla betyget G kra¨vs godka¨nda muntliga och skriftliga redovisningar samt na¨rvaro pa° obligatoriska moment.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examina-tor och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för ett uppföljningsse-minarium kan erbjudas under terminstid. Bedömningskriterier för examinationerna finns i studiehandledningen.
2. Analytisk kemi, 4.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas teorier och metodiker som belyser extraktion samt kromato-grafi och spektrometri av läkemedelmolekyler. Vidare diskuteras kvalitativ och kvanti-tativ analys relaterat till genomgångna metodiker.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för identifiering och kvantifiering av läkemedelsmolekyler,
2. kvalitetssäkra analysmetoder,
3. redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektroke-miska metoder, och
4. planera och självständigt genomföra analyser samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska uppfylla lärandemål 1-3 genomförs föreläsningar, egna studier av litteraturen, reflektion i studiegrupper där den teoretiska bakgrunden behandlas. Lärandemål 4 stöds genom laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är seminarier och laborationer.Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid . Dessutom erbjuds ett nytt laborationstillfälle när examinator/lärare bedömer vilken tid som är lämplig till omlaboration.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras i form av en skriftlig individuell uppgift. Lärandemål 4 bedöms utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända. Fokus i bedömningarna lig-ger på att utifrån förståelse av de bakomliggande principerna kunna identifiera en lämplig analysmetod för en given läkemedelsmolekyl, samt att bedöma tillförlitlighet-en av resultatet. Fo¨r att erha°lla betyget G pa° delkursen ska den laborativa fa¨rdigheten bedo¨mas som god och laborationsrapport ska vara godka¨nd. Den skriftliga tentamen ska vara godka¨nd. Fo¨r att erha°lla betyget VG pa° delkursen kra¨vs att laborativ fa¨rdighet a¨r bedo¨md som mycket god. Den skriftliga tentamen ska vara va¨l godka¨nd.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examina-tor och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningssemina-rie kan erbjudas under terminstid. Dessutom erbjuds ett nytt laborationstillfälle när examinator/lärare bedömer vilken tid som är lämplig till omlaboration. Bedömnings-kriterier för examinationer finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs dessutom att delkurs 2 bedöms som väl godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
1. Professionell utveckling, 3 hp
C
Cipolle B, Strand L, Morely P, (2012) Pharmaceutical Care Practice. McGraw-Hill Companies Division. New York, NY. 73 av 697 s.
Eriksson T, (2014) Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Rapport nr 25. 121 s.
MedCULwww.med.lu.se/medcul.
2. Analytisk kemi, 4.5 hp
Sutton R, Rockett B W, Swindells P G, (2009) Chemistry for the Life Sciences (up-plaga 2). CRC Press Inc. London, England. 266 s.
Wilson K, Walker J, (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecu-lar
Biology (upplaga 7). Cambridge University Press, New York, NY. 100 av 759 s.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar 30 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt in-formerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvär-deringarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studen-terna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för om-prov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.