Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Farmaceutisk mikrobiologi, cell- och molekylärbiologi
Engelsk benämning
Pharmaceutical Microbiology, Cell- and Molecularbiology
Kurskod
RP121A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-10-26
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets andra termin.
Innehåll
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper om olika mikroorganismer samt cell-och molekylärbiologiska kunskaper som behövs för att förstå hur olika biologiska processer styr en cell och en organism. Studenten ska kunna bedöma, värdera och kritisera metoder och resultat som dokumenteras vid forskning och utveckling av läkemedel som relaterar till den aktuella kursen.
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Mikrobiologi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas virus och prokaryota cellers morfologi, klassifikation, näringsbehov, metabolism samt genetik. Vidare diskuteras sjukdomsframkallande mikroorganismer, smitta och smittspridningsvägar. I delkursen behandlas även informationssökning och rapportering samt laborationer som belyser såväl teoretiskt genomgångna moment som grundläggande mikrobiologisk metodik.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för mikroorganismers morfologi, funktion och förutsättningar för tillväxt,
2. beskriva de vanligast förekommande sjukdomsframkallande mikroorganismerna samt förklara smitta och smittspridningsvägar, och
3. planera, utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete inom området mikrobiologisk metodik
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt gruppövningar vilka främst kopplas till lärandemål 1 och 2, medan muntliga redovisningar samt laborationer är kopplade till lärandemål 3. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2, examinationen genomförs i form av skriftliga individuella tentamina samt muntliga och skriftliga redovisningar i grupp. Lärandemål 3, examineras genom laborationer. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från skriftliga såväl som muntliga redogörelser. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmågan att förstå mikrobiologiska funktioner, förlopp och samband.
Fo¨r att erha°lla betyget G pa° delkursen ska den laborativa fa¨rdigheten bedo¨mas som god, laborationsrapport ska vara godka¨nd samt att den skriftliga tentamen ska vara godka¨nd. Fo¨r att erha°lla betyget VG pa° delkursen kra¨vs att laborativ fa¨rdighet a¨r bedo¨md som mycket god, laborationsrapporten ska vara inla¨mnad i tid och godka¨nd samt att den skriftliga tentamen ska vara va¨l godka¨nd.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Cell- och molekylärbiologi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas cellcykeln och dess reglering samt mekanismer för apoptos/nekros samt uppkomst av cancer. Vidare diskuteras mekanismer för genuttryck, transkription och translation samt hur genuttryck regleras. Metoder för renframställning resp. manipulering av DNA presenteras. Plasmider, bakteriofager och kloningsvektorer, samt transformation/ transfektion och metoder för identifiering av klonat DNA behandlas. I delkursen tränas såväl informationssökning som rapportering av cell och molekylärbiologiska funktioner, förlopp och samband. Laborationer, som belyser både teoretiskt genomgångna moment och grundläggande molekylärbiologisk metodik genomförs under kursen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. förklara cellens mekanismer för cellcykelreglering och principer för celldöd samt mekanismer för transkription och translation,
2. förklara grundläggande mekanismer för genreglering, och
3. definiera och förklara grundläggande begrepp inom molekylärbiologi samt tillämpa grundläggande molekylärbiologiska metodiker.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformer för lärandemål 1-3 består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar och laborationer samt självstudier. Dessa läraktiviteter syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Laborationer genomförs i syfte att belysa kursinnehållet. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3, examinationen genomförs i form av skriftliga och muntliga individuella tentamina. Lärandemål 3 examineras genom laborationer med muntliga och skriftliga redovisningar i grupp. Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från såväl skriftliga som muntliga redogörelser. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer vid samtliga examinationer ligger på förmågan att förstå cell och molekylärbiologiska funktioner, förlopp och samband.
Fo¨r att erha°lla betyget G pa° delkursen ska den laborativa fo¨rma°gan bedo¨mas som god, laborationsrapporten resp. muntlig redovisning ska vara godka¨nda samt den individuella skrifliga tentamen ska vara godka¨nd.
Fo¨r att erha°lla betyget VG på delkursen ska den laborativa fo¨rma°gan och fo¨rsta°elsen vara bedo¨md som mycket god och den skriftliga rapporten resp. muntliga redovisningen av laborativa moment ska vara mycket va¨l genomfo¨rda, och dessutom inla¨mnade och genomfo¨rda i tid, da¨rtill ska den individuella skrifliga tentamen vara va¨l godka¨nd.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att erhålla VG på hela kursen krävs väl godkänt betyg på båda delkurserna.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
1. Mikrobiologi, 7.5 hp
Brauner A, Arvidson S, Blomberg J, Castor B, Falk K, Kärre K, Linde A, Thelestam M, (2019 upplaga 1:4) Medicinsk mikrobiologi och immunologi. Studentlitteratur, Lund. (Ca 450 s av 824 s.)
Laborationshandledningar på cirka 15 sidor och vetenskapliga artiklar på cirka 20 sidor tillkommer.
2. Cell- och molekylärbiologi, 7.5 hp
Alberts B, Hopkin K, Johnson AD, Morgan D, Raff M, Roberts K, Walter P (2019) Essential Cell Biology (fifth edition), New York, W.W. Norton & Company, (Ca 130 s av 734 s.)
Brown, Terence A. (2010) Gene Cloning and DNA analysis: an introduction. Oxford: Blackwell Publishing Co. (386 s.)
Laborationshandledningar på cirka 15 sidor och vetenskapliga artiklar på cirka 20 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.