Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Farmaci: Patologi och farmakologi I
Engelsk benämning
Pharmacy: Pathology and Pharmacology I
Kurskod
RP113A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2024-02-13
Gäller från
2024-12-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.
Innehåll
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om hur läkemedel och liknande produkter tas fram, hur de omsätts i människokroppen, hur de påverkar sjukdomsprocesser samt grundläggande metodiker som används inom området.
Kursen ger en introduktion till läkemedelsutveckling, farmakokinetiska, farmakodynamiska och toxikologiska grundprinciper samt läkemedelsanvändning hos patienter. Grundläggande forskningsmetodik samt farmakologiska principer för hur läkemedel verkar, samt principerna för administration, absorption, distribution, metabolism och elimination av läkemedel behandlas. Begreppet EBM (evidensbaserad medicin) introduceras liksom principerna för läkemedelsval och rekommendationer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för patologiska, farmakodynamiska, farmakokinetiska och toxikologiska grundprinciper vid utveckling och användning av läkemedel samt utföra enklare beräkningar inom dessa områden,
2. redogöra för olika principer för att studera effekter vid utveckling och användning av läkemedel och liknande produkter,
3. redogöra för lämpliga källor för att identifiera olika typer av information om läkemedel, och
4. bedöma och utvärdera några farmakologiska behandlingar, för- och nackdelar, och koppla detta till verkningssätt.
Arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion.
För att uppnå lärandemål 1-4 genomförs föreläsningar, litteraturstudier, gruppövningar och seminarier. Närvaro är obligatorisk vid seminarier. Nätbaserade moment förekommer.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom individuell skriftlig examination samt bedömning av muntlig redovisning vid seminarier. Fokus vid bedömning av studenternas samtliga prestationer ligger på förmågan att redogöra för patologiska, farmakodynamiska, farmakokinetiska och toxikologiska grundprinciper för studier av effekter vid utveckling och användning av läkemedel. Vidare ligger fokus på studentens förmåga att bedöma och värdera farmakologiska behandlingar. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget godkänd, G, på delkursen ska obligatoriska moment vara genomförda och den individuella skriftliga examinationen vara godkänd. För betyget väl godkänd, VG, krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
Eriksson T, Midlöv P (2023). Farmakologi och farmakoterapi. Studentlitteratur Lund. 140 av 616s.
Ericson T, Lind M, (2020) Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur AB. 100 av 789s.
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se
Kompendier utdelas under kursens gång ca 20s
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.