Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL221C Religion och lärande: Existentiella frågor i globala perspektiv (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sina kunskaper om hur världshistoriska processer och samhällsförändringar format religionen i det moderna och globala samhället. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sina kunskaper om nya religiösa rörelser (NRR), samtida andlighet (”New Age”) och esoterism historiskt och i nutid utifrån ett religionshistoriskt och begreppskritiskt perspektiv, och utvecklar förståelse för hur dessa företeelser relaterar till makt, sekularisering och identitetsformation utifrån perspektiven globalisering och social förändring. I kursen ingår att studenten problematiserar frågor som rör didaktik och lärande, genom att identifiera för religionskunskapsundervisning centrala frågor inom kursens ramar och koppla dessa till skolans styrdokument.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera och analysera nya religiösa rörelser ur såväl historiska som samtida perspektiv
- problematisera och analysera för kursen centrala teman som uttryck för modernitet och globalisering
- självständigt söka och värdera aktuell religionsvetenskaplig och annan forskning som fokuserar nya religiösa rörelser (NRR), esoterism och samtida andlighet (”New Age”)
- reflektera över olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan.
- identifiera och problematisera för religionskunskapsundervisning centrala frågor inom kursens ramar och koppla dessa till skolans styrdokument.
Kursen innehåller varierade arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, workshops, informationssökning, arbete i grupp och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Prov 1: Muntlig redovisning (Lärandemål 1). (4hp).
Prov 2: Paper (Lärandemål 2 och 3). (6hp)
Prov 3: Muntlig och skriftlig presentation (Lärandemål 4 och 5). (5hp).
Ovan nämnda examinationer presenteras vid seminarier såväl muntligt som skriftligt och bedöms utifrån didaktiska val, teoretisk medvetenhet och presentationsförmåga.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Beyer, Peter (2006). Religions in Global Society. London: Routledge. (Urval 100 s)
Bogdan, H. (2015). “New Age och nya religiösa rörelser.” I Det mångreligiösa Sverige, red. Daniel Andersson och Åke Sander. Lund: Studentlitteratur. (57s).
Bogdan, Henrik och Gordan Djurdjevic. (2014). Occultism in a Global Perspective. Durham: Acumen. (258s).
Cowan, Douglas E. & Bromley, David G. (2009). Cults and New Religions. A Brief History. Blackwell Publishing. (260 s)
Marcusson, Helena. (2009). ”Den andrafierade nyandligheten: Konstruktion av nyandlighet i svenska läromedel.” Aura: Tidskrift för akademiska studier av nyreligiositet 1, 104–117. (13s).
Sorgenfrei, Simon (red.) Mystik och andlighet: kritiska perspektiv. Stockholm: Dialogos. (255s)
Woodhead, Linda et al. (2010). Religions in the Modern World. Traditions and transformations. Routledge – kap. 11, 12, 13, 14, 15, 16 (110 s)
Tillkommer aktuella artiklar och valbar litteratur i samråd med examinator i relation till examinationsuppgifterna inom ramen för kursen (ca 500 s.).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.