Grundnivå
För tillträde till kursen ska kurserna OM111D, OM121D, OM131D, OM132D, OM133D, OM134D, OM141D vara godkända. Dessutom ska individuell skriftlig tentamen 1 (4 hp) från kursen OM151D samt projektplan i delkurs 1 Forskningsmetodik, (4 hp) från kursen OM152D vara godkänd.
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 61-90. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Kursens innehåll är fördelat på 3 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Reflektion ingår som pedagogisk metod för att kunna utveckla ett empatiskt och etiskt förhållningssätt. Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger kan ingå (delkurs 1, 2, 3). Omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll diskuteras, tillämpas och fördjupas i förhållande till Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper, färdigheter och erfarenheter för att självständigt kunna utföra personcentrerad omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling till personer med olika sjukdomstillstånd. Studenten ska utveckla kunskap för att självständigt kunna leda omvårdnadsarbetet, identifiera omvårdnadsbehov, planera, genomföra samt utvärdera omvårdnadsåtgärder vid sjukdom och vid förebyggande av sjukdom och ohälsa samt samverka i det interprofessionella teamet.
Delkurser
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom somatisk vård. Studenten leder och fördelar arbetet inom vårdteamet och genom strukturerade läraktiviteter tillämpas och fördjupas förmågan till interprofessionellt samarbete. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom huvudområdet omvårdnad fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet. Kunskap om den preventiva, kurativa, stabiliserande och stödjande omvårdnaden fördjupas och omvårdnadsprocessen tillämpas för patienter med olika komplexitet i sitt sjukdomstillstånd. Även ordinerad medicinsk behandling utförs. Omvårdnaden dokumenteras och utförs enligt gällande författningar och riktlinjer.
Delkurs 2. Akutsjukvård med verksamhetsförlagd utbildning samt katastrofmedicin, 4 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår omvårdnad vid akuta tillstånd inom pre- och hospital akutsjukvård, intensivvård, operations- och anestesisjukvård. Teoretisk introduktion till omvårdnad inom respektive specialistområde ges. I delkursen ingår VFU, där studenterna ska träna förmågan att observera vitala tecken, göra prioriteringar av vårdbehov prehospitalt och på sjukhus utifrån ABCDE konceptet. Vidare tränas studenten i att kommunicera i det korta mötet samt att reflektera över sjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet, personcentrerad vård och etiska dilemman i den utsatta situation som patient och närstående befinner sig i. I katastrofmedicin belyses såväl den medicinska som den omvårdnadsinriktade handlingsberedskapen inför olika former av katastrofer. Principer för samhällets katastroforganisation ur ett nationellt och internationellt perspektiv belyses. Principer för skadediagnostik och prioritering av skadade exemplifieras liksom sjukhusens beredskap inför katastroflarm.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård samt palliativ vård, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom hemsjukvård. Studenten leder och fördelar arbetet inom vårdteamet med fokus på interprofessionellt samarbete. Samverkan mellan hälso- och sjukvård, socialtjänst och närstående/anhöriga betonas och utgångspunkten är vårdtagares vårdförlopp och vård som utförs i vårdtagares hem. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom huvudområdet omvårdnad fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet. Empatisk kommunikation och förhållningssätt samt patientinflytande och samverkan med närstående betonas där den personcentrerade vården tydliggöras. Vidare presenteras och behandlas palliativ vård med fokus på omvårdnad utifrån ett personcentrerat perspektiv med hänsyn till fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- planera och självständigt leda omvårdnadsarbetet samt kommunicera och samverka med det interprofessionella vårdteamet samt med patient och närstående utifrån ett professionellt förhållningssätt,
- tillämpa, kritiskt granska och självständigt dokumentera en personcentrerad omvårdnadsprocess utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
- identifiera vård- och omvårdnadsbehov, upprätta omvårdnadsplan samt utföra och utvärdera omvårdnad och behandling ur ett personcentrerat, jämlikt och jämställt, etiskt, patientsäkert och hållbart perspektiv, i samverkan med patient och närstående samt det interprofessionella teamet,
- informera och undervisa patient, närstående och medarbetare samt följa upp informationen,
- förbereda, verkställa och informera om medicinska ordinationer inklusive läkemedelshantering med tillämpning av kunskaper inom farmakologi,
- motivera och tillämpa relevanta författningar,
- reflektera över egen självkännedom, empatisk förmåga, och över eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla egen kompetens, och
- kritiskt granska, analysera och forskningsanknyta förekommande händelse i vården samt redogöra för vilka åtgärder dessa bör föranleda.
Delkurs 2. Akutsjukvård med verksamhetsförlagd utbildning samt katastrofmedicin, 4 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för betydelsen av fria luftvägar och observationer av vitala tecken samt beskriva prioritering av vårdinsatservid akuta tillstånd utifrån ABCDE konceptet samt relatera till och prioritera utifrån ett katastrofmedicinskt perspektiv,
- utföra omvårdnad under handledning utifrån ett patientsäkert och etiskt perspektiv samt skapa en professionell patientrelation, och
- reflektera kring personcentrerad vård i det korta mötet.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård samt palliativ vård, 13 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- planera och självständigt leda omvårdnadsarbetet samt kommunicera och samverka med det interprofessionella vårdteamet samt med patient och närstående utifrån ett professionellt förhållningssätt,
- tillämpa, kritiskt granska och självständigt dokumentera en personcentrerad omvårdnadsprocess utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
- identifiera vård- och omvårdnadsbehov, upprätta omvårdnadsplan samt utföra och utvärdera omvårdnad och behandling ur ett personcentrerat, jämlikt och jämställt, etiskt, patientsäkert och hållbart perspektiv, i samverkan med patient och närstående samt det interprofessionella teamet,
- informera och undervisa patient, närstående och medarbetare samt följa upp informationen,
- förbereda, verkställa och informera om medicinska ordinationer inklusive läkemedelshantering med tillämpning av kunskaper inom farmakologi,
- motivera och tillämpa relevanta författningar,
- reflektera över egen självkännedom, empatisk förmåga, och över eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens, och
- redogöra för palliativ och säker vård utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktan av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov i en hemsjukvårdskontext.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-7 i delkursen genomförs obligatorisk VFU, egna studier och obligatorisk grupphandledning i omvårdnad. För att uppnå lärandemål 8 genomförs under VFU en obligatorisk presentation av ett forskningsanknutet kvalitetsförbättringsarbete.
Delkurs 2. Akutsjukvård med verksamhetsförlagd utbildning samt katastrofmedicin, 4 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålen 1-3 genomförs obligatoriska föreläsningar i form av verksamhetsanpassade introduktioner, egna studier och obligatorisk VFU.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård samt palliativ vård, 13 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-8 genomförs obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion, obligatorisk VFU samt obligatorisk föreläsning om säker vård i hemmet och obligatorisk grupphandledning i omvårdnad. För att uppnå lärandemål 2 och 7 genomförs även obligatorisk workshop med fokus på palliativ vård och kommunikation för att träna ett empatiskt professionellt förhållningssätt. För att uppnå lärandemål 1-7 genomför studenten en obligatorisk strukturerad läraktivitet med fokus på omvårdnadsprocessens struktur där studenten upprättar en vårdplan tillsammans med patient och närstående samt i samverkan med det interprofessionella vårdteamet. Läraktiviteten redovisas vid utvecklingssamtalet under VFU.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1-8 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård omfattande 12 hp. Kunskaper och färdigheter samt professionellt och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier. För att uppnå betyget godkänd krävs att studenten fullgjort VFU samt att samtliga bedömningspunkter i AssCE är bedömda med god förmåga. Lärandemål 6 examineras även genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 1 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att kunna motivera och tillämpa relevanta författningar. Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betyget underkänd eller godkänd. För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i delkursen är genomförda och godkända.
Delkurs 2. Akutsjukvård med verksamhetsförlagd utbildning samt katastrofmedicin, 4 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras i simuleringsmiljö där studentens prestationer bedöms individuellt, omfattande 1 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att redogöra för relevant bedömning och omhändertagande av patienter med olika akuta tillstånd samt relatera till och prioritera utifrån ett katastrofmedicinskt perspektiv. Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Lärandemål 2 examineras även genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom akutsjukvård, omfattande 3 hp. Kunskap, färdigheter, professionellt och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom akutsjukvård. Frånvaro från övriga obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid. För delkursen ges betyget underkänd eller godkänd.
För att uppnå betyget godkänd på delkursen krävs att studenten fullgjort VFU samt att samtliga bedömningspunkter i Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom akutsjukvård är bedömda med godtagbar förmåga samt att obligatoriskt moment och examination är genomförda och godkända.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård samt palliativ vård, 13 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1-8 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom hemsjukvård omfattande 9 hp. Kunskaper och färdigheter samt professionellt och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier. För att uppnå betyget godkänd krävs att studenten fullgjort VFU samt att samtliga bedömningspunkter i AssCE är bedömda med god förmåga. Lärandemålen 2, 7 och 8 examineras även genom skriftlig individuell inlämningsuppgift med fokus på palliativ vård omfattande 4 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att i en hemsjukvårdskontext redogöra för palliativ och säker vård utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med beaktande av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Frånvaro från övriga obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd. För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i delkursen är genomförda och godkända. För att uppnå betyget väl godkänd i delkursen krävs dessutom att individuell skriftlig uppgift är väl godkänd.
För hela kursen ges betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd.
För att uppnå betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga delkurser är godkända. För att uppnå betyget väl godkänd på hela kursen krävs även att individuell skriftlig uppgift i delkurs 3 är väl godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts i teoretiska prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske.
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enlighet med den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Gemensam litteratur för delkurserna 1, 2 och 3
AnalysPortalen - Labmedicin Skåne (skane.se)
Andersson R, Regnér S, Rogmark C, (red) (2021) Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 av 418 sidor.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 684 sidor.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. Cirka 600 av 756.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 226 av 488 sidor.
Ericson T, Lind M, (red) (2020). Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 230 av 789 sidor.
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 200 av 622 sidor.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). Elektronisk resurs.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 270 av 712 sidor.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. 1088 sidor.
ICN etisk kod för sjuksköterskor. Elektronisk resurs.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Leksell J, Lepp M, (red) (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (2:a upplagan). Stockholm: Liber. Cirka 200 av 357 sidor.
Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 100 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 13 hp
Henricson M, (red) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. (upplaga 1 ) Lund: Studentlitteratur. 510 sidor.
Ödegård S, (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 100 av 313 sidor.
Delkurs 2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 4 hp
Almerud Österberg S, Nordgren L, (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur. 102 sidor.
MacKway-Jones K, (2014) MIMMS - på svenska: Praktisk ledning av sjukvård vid en större skadehändelse. Lund: Studentlitteratur, Cirka 50 av 189 sidor.
Delkurs 3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 13 hp
Ekstedt M, Flink M, (red) (2019) Hemsjukvård – olika perspektiv på trygg och säker vård. Stockholm: Liber. Cirka 150 av 443 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). En skriftlig och muntlig programutvärdering genomförs under kursens sista vecka på kursen. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.