Grundnivå
För tillträde till kursen ska kurserna OM111D, OM121D, OM131D och OM132D vara godkända. Dessutom ska delkurs 4 från kurs OM141D Fördjupning i omvårdnad med fokus på säker vård (4,5 hp) vara godkänd.
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Nivå 61- 90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Kursens innehåll är fördelat över tre delkurser. Kursen innefattar forskningsprocessen, forskningsetiska principer samt utformande av projektplan och examensarbete. Vidare ingår respondent- och opponentskap, utbildning i samverkan samt grupphandledning i omvårdnad. Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i vetenskaplig metod, att självständigt kunna planera, genomföra och försvara ett examensarbete inom huvudområdet omvårdnad samt att lära av samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvården. Examensarbetets innehåll knyts till jämställdhet och kan även kopplas till någon av kärnkompetenserna och/eller till Fundamentals of Care, samt ha ett globalt perspektiv. Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens innehåll
I delkursen bearbetas och tillämpas forskningsprocessen på en fördjupad nivå avseende kvalitativ och kvantitativ metod samt design av litteraturstudie med relevans för omvårdnad. Delkursen innefattar praktisk tillämpning av forskningsprocessen genom en vetenskapligt framskriven projektplan som ligger till grund för kommande examensarbete. I projektplanen formuleras en forskningsfråga med fokus på omvårdnad. Forskningsfrågan kan dessutom knytas till någon av kärnkompetenserna.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av en fördjupning inom huvudområdet omvårdnad med fokus på allmänsjuksköterskans kompetensområde i genomförandet av ett examensarbete. Dessutom fördjupar studenten sin kunskap i vetenskaplig metod, vetenskapligt skrivande samt forskningsetiska principer genom att utifrån forskningsprocessens olika steg självständigt genomföra ett examensarbete inom givna tidsramar. Innehållet i examensarbetet knyts till jämställdhet och kan kopplas till någon av kärnkompetenserna och/eller det teoretiska ramverket Fundamentals of Care samt ha ett globalt perspektiv.
Delkurs 3. Interprofessionellt lärande, 1 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av deltagande vid ”Utbildning i samverkan”, vilket är en dag för lärande i samverkan med studenter från Medicinska respektive Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet samt studenter från Fakulteten för hälsa och samhälle vid Malmö universitet.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och värdera olika vetenskapliga metoder med relevans för omvårdnad,
- identifiera eget kunskapsbehov och formulera en forskningsfråga inom omvårdnad och den grundutbildade sjuksköterskans kompetensområde, och
- tillämpa forskningsprocessen och vetenskapligt skrivande i en projektplan som utarbetas inom givna tidsramar.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- tillämpa forskningsprocessen och forskningsmetodik genom att självständigt och inom givna tidsramar genomföra ett examensarbete inom huvudområdet omvårdnad,
- identifiera eget behov av kunskap, ge förslag på kunskapsutveckling och förbättringsarbete,
- kritiskt reflektera och diskutera forskningsetiska principer samt anknyta till jämställdhet utifrån innehållet i examensarbetet,
- sammanställa examensarbetet i en vetenskapligt skriven text, och
- försvara examensarbetet, kritiskt granska andra examensarbeten och opponera på ett examensarbete.
Delkurs 3. Interprofessionellt lärande, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för och reflektera över lärande i samverkan med den egna och med andra professioner inom hälso- och sjukvården.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–3 genomförs, kursintroduktion, föreläsningar, egna studier, seminarier och frågestund som stöd för kunskapsinhämtning. För att uppnå lärandemål 1-3 utformas en projektplan med stöd av handledning. Det självständiga arbetet med projektplanen dokumenteras individuellt i ett processdokument. Kursintroduktionen och projektidéseminarium är obligatoriska moment.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–4 genomförs under handledning ett examensarbete som innebär att samla in samt analysera data och att redovisa forskningsprocessen genom att skriva en vetenskaplig text. Det självständiga arbetet med examensarbetet dokumenteras individuellt i ett processdokument. För att uppnå lärandemål 5 ska studenten försvara examensarbetet samt opponera på annan students examensarbete vid ett seminarium och aktivt delta vid ytterligare seminarier. Som stöd för kunskapsinhämtning erbjuds föreläsning i opponent- och respondentskap samt frågestund.
Delkurs 3. Interprofessionellt lärande, 1 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet genomförs obligatoriskt deltagande i ”Utbildningsdag i samverkan” och grupparbete samt obligatoriska grupphandledningar i omvårdnad. Vid utbildningsdag i samverkan tränas samverkan med andra professioner via grupparbete utifrån fallmetodik.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras individuellt, skriftligt och muntligt, vid ett projektplansseminarium omfattande 4 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att visa kunskap om vetenskaplig metod genomtillämpning av vetenskapligt skrivande, identifiering av eget kunskapsbehov samt att identifierad forskningsfråga är relevant i förhållande till huvudområdet omvårdnad och den föreslagna vetenskapliga metoden.
Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momenten kan organiseras under terminstid.
Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda kriterier som finns i studiehandledningen.
För uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment är genomförda samt godkänd projektplan.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras individuellt genom bedömning av skriftligt examensarbete och bedömning av muntligt framträdande vid respondentskap omfattande 15 hp. Fokus för bedömningen av skriftligt examensarbete är på relevans för huvudområdet omvårdnad, tillämpning av forskningsprocessen och vetenskaplig metod som stämmer med ansatsen, vetenskapligt skrivande, identifiering av eget kunskapsbehov, förslag på kunskapsutveckling av relevans för examensarbetet, forskningsetiska principer samt anknytning till jämställdhet utifrån innehållet i examensarbetet. Fokus för bedömning av respondentskap är på studentens förmåga att respondera på kritik under opponentskapet. Lärandemål 5 examineras genom muntligt opponentskap på annat examensarbete samt genom aktivt deltagande vid ytterligare examinationsseminarier. Bedömningen av aktivt deltagande fokuserar på förmåga att ställa relevanta frågor till examensarbetena som presenteras vid seminarierna. Fokus för bedömningen av opponentskap är på studentens förmåga att kritiskt granska annat examensarbete samt att ge konstruktiv kritik. Frånvaro vid respondent- och opponentskap kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momenten kan organiseras under terminstid.
Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges på examensarbetet och betyget underkänd eller godkänd ges för respondent- och opponentskap utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen.
För att uppnå betyget godkänd på delkursen krävs att examensarbetet är godkänt. För att uppnå betyget väl godkänd på delkursen krävs att examensarbetet är väl godkänt.
Delkurs 3. Interprofessionellt lärande, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom individuell muntlig presentation utifrån deltagande i ”Utbildningsdag i samverkan” omfattande 1 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att redogöra och reflektera kring samverkan med andra yrkesprofessioner inom hälso- och sjukvården.
Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momenten kan organiseras under terminstid. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
För betyget godkänd på delkursen krävs att obligatoriska moment är genomförda och godkänd muntlig examination.
För att uppnå betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga delkurser är godkända. För att uppnå betyget väl godkänt i hela kursen krävs även att examensarbetet är väl godkänt.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1 och 2
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. Malmö: Malmö universitet. 17 sidor.
Henricsson M, (red.) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. (upplaga 3) Lund: Studentlitteratur. 564 sidor.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. Cirka 37 av 374 sidor.
Popenoe R, Langius-Eklöf A, Stenwall E, Jervaeus A, (2021) A practical guide to data analysis in general literature reviews. Nordic Journal of Nursing Research, 41(4), 175-186.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B (2016) Evidensbaserad omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 186 sidor.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med tidigare använd kurslitteratur inom området vetenskaplig metod samt vetenskapliga artiklar i samband med fördjupningsstudier i anslutning till utformandet av projektplan, examensarbetet och den skriftliga reflektionsuppgiften.
Delkurs 3. Interprofessionellt lärande, 1 hp
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande.
Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.