Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
HSOMA Omvårdnad
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31–60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser. Delkurs I syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om omvårdnad och hälsofrämjande åtgärder vid hälsa och ohälsa hos personer i olika åldrar med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet som teoretisk förberedelse inför verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård och primärvård. I kursen belyses även omvårdnad inom reproduktiv hälsa och ohälsa. Omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans funktion vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos patienter i olika åldrar bearbetas i förhållande till Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Delkurs 2 omfattar läkemedelsberäkning II.
Delkurser
Delkurs 1. Omvårdnad och hälsofrämjande för barn och vuxna, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses omvårdnad samt preventiva och hälsofrämjande åtgärder vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos barn och vuxna med hänsyn till samhällsförhållanden, mänskliga rättigheter, jämlikhet och förekomst av våld i nära relationer. Vidare belyses hälsoproblem och preventiva åtgärder avseende den reproduktiva hälsan. Familjeperspektivet samt barns och familjers likabehandling med fokus på ett hållbart och jämställt föräldraskap diskuteras utifrån etiska frågeställningar, konventioner och författningar. Förekomst av våld i nära relationer, mäns våld mot kvinnor och våld mot barn diskuteras i relation till mänskliga rättigheter utifrån ett globalt perspektiv, jämlikhet och hållbarhet. Omvårdnadsprocessen bearbetas med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkurs 2. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar läkemedelsberäkning som bygger vidare på tidigare förvärvad kunskap samt introduktion av ytterligare beräkningsområden.
Delkurs 1. Omvårdnad och hälsofrämjande för barn och vuxna, 6 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara preventiva och hälsofrämjande åtgärder avseende barns och vuxnas fysiska och psykiska hälsa och ohälsa utifrån samhällsförhållanden och med hänsyn till mänskliga rättigheter, jämlikhet och förekomst av mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer,
- beskriva och förklara symtom och reaktioner hos barn och vuxna med akut eller långvarig ohälsa utifrån ett personcentrerat och/eller ett familjecentrerat perspektiv,
- beskriva och förklara hälsoproblem samt preventiva åtgärder avseende den reproduktiva hälsan hos personer i olika åldrar,
- identifiera, beskriva och kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet utifrån patientens omvårdnadsbehov med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkurs 2. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- tillämpa säker läkemedelsberäkning på en utökad nivå avseende dos, styrka och mängd för olika läkemedelsformer och administreringssätt.
Delkurs 1. Omvårdnad och hälsofrämjande för barn och vuxna, 6 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-4 ingår föreläsningar, grupparbeten och egna studier.
Delkurs 2. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet i delkursen ingår föreläsningar och resurstillfällen i läkemedelsberäkning samt egna studier.
Delkurs 1. Omvårdnad och hälsofrämjande för barn och vuxna, 6 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 6 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att utifrån ett personcentrerat och/eller ett familjecentrerat perspektiv beskriva och förklara hälsoproblem, preventiva åtgärder samt att identifiera omvårdnadsbehov avseende barns och vuxnas samt reproduktiv hälsa och ohälsa med hänsyn till mänskliga rättigheter, jämlikhet och förekomst av våld i nära relationer. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För att uppnå betyget väl godkänd i delkursen krävs att individuell skriftlig tentamen är väl godkänd.
Delkurs 2. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet i delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 1,5 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade på tentamen samt stämma överens med det angivna svaret.
För att uppnå betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga delkurser är godkända. För att uppnå betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkänt betyg i delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1 och 2
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 622 sidor.
Delkurs 1. Omvårdnad och hälsofrämjande för barn och vuxna, 6 hp
Borgfeldt C, Sjöblom I, Strevens H, Wangel, A-M, (2019) Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 256 sidor.
FASS, www.FASS.se Heise Löwgren C (red) (senaste upplagen)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Cirka 50 s. Elektronisk resurs.
Inera AB (senaste upplagan) Rikshandboken i barnhälsovård. Elektronisk resurs.
Kristensson Hallström I, Derwig M, (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber. Cirka 80 av 436 sidor.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. Cirka 200 av 374 sidor.
Molin J, Wiklund Gustin L, (red) (2024) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå. Lund: Studentlitteratur. Cirka 70 av 592 sidor.
Murdaugh C-L, Parsons M-A, Pender N-J, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 328 sidor.
Nordiskt närverk för barn och ungas rätt och behov inom hälso- och sjukvård (NOBAB) (2020). Elektronisk resurs. Cirka 5 sidor.
Sinisalo E, Moser Hällen L, (red) (2018) Våld i nära relationer Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber AB. 382 sidor.
Utrikesdepartementets (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet, 80 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 50 sidor
som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 2. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.