Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31–60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om sjuksköterskans ledarskap, ledarskapsteorier och modeller för ledarskap samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet. I kursen behandlas hälso- och sjukvårdsorganisationen samt dess styrning och lagstiftning. Vidare omfattar kursen jämställdhetsaspekter och gruppsykologi med inriktning mot sjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet. Kursen omfattar även samverkan i team, kvalitetsutveckling och säker vård genom förbättringsarbete i relation till sjuksköterskans kompetens.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva sjuksköterskans ledarskap i omvårdnadsarbetet, ledarskapsteorier och modeller för ledarskap samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet,
- beskriva och bearbeta teorier och modeller för gruppsykologi samt arbete i team, och
- identifiera, framställa och presentera ett förbättringsarbete för kvalitetsutveckling och säker vård inom hälso- och sjukvård kopplat till teamutveckling och sjuksköterskans kompetens.
För att uppnå lärandemål 1–3 genomförs föreläsningar, egna studier och obligatorisk grupphandledning i omvårdnad. För att uppnå lärandemål 2 genomförs även ett obligatoriskt seminarium med fokus på lagstiftning. För att uppnå lärandemål 4 genomförs dessutom obligatoriskt deltagande i framställandet och presentationen av ett förbättringsarbete för kvalitetsutveckling i team.
Lärandemålen 1–3 examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 7,5 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att beskriva sjuksköterskans ledarskap i omvårdnadsarbetet, ledarskapsteorier och modeller för ledarskap samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet, vidare är fokus för bedömningen på studentens förmåga att beskriva lagstiftning och styrning inom hälso- och sjukvårdsorganisationer och hur detta påverkar jämställdhet och sjuksköterskans yrkesutövning samt att beskriva teorier och modeller för gruppsykologi och arbete i team. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift om inte ett nytt tillfälle för momenten kan organiseras under terminstid.
För att uppnå betyget godkänd i kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att individuell skriftlig tentamen är godkänd. För att uppnå betyget väl godkänd i kursen krävs dessutom att individuell skriftlig tentamen är väl godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. Cirka 24 av 488 sidor.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. Cirka 20 av 712 sidor.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. Cirka 50 sidor.
Hommel A, Andersson Å, (red) (2023) 2: a upplagan. Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 47 av 191 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Sandberg H, Berlin J, (red) (2016) Team i vård, behandling och omsorg. Erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur AB. Cirka 14 av 344 sidor.
Svedberg L, (2021) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur: Lund. 7:e upplagan. Cirka 182 av 326 sidor.
Ödegård S, (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 50 av 313 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 150 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.