Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kursen OM111D ska vara godkänd.
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om kommunikation, pedagogik och handledning. I kursen behandlas såväl patienters och närståendes som kollegors och studenters behov av lärande. Teorier och begrepp relevanta för sjuksköterskans kommunikation och pedagogik samt modeller för lärande och handledning belyses. Samtalstekniker vid olika former av samtal och modeller för handledning och patientundervisning behandlas. Strategier för planering, genomförande och kritisk granskning av handledning, feedback och pedagogiska interventioner samt interprofessionellt lärande bearbetas. Vidare tränas rollen som handledare individuellt och i grupp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och reflektera kring grundläggande teorier, modeller och begrepp relevanta för sjuksköterskans arbete avseende kommunikation och pedagogik samt anknyta dessa till forskning,
- beskriva handledningsmodeller och handledningsprocessens faser samt tekniker för feedback och reflektera kring rollen som handledare, och
- beskriva och reflektera kring pedagogiska interventioner och interprofessionellt lärande.
För att uppnå lärandemål 1-3 genomförs föreläsningar, egna studier, obligatorisk grupphandledning i omvårdnad, obligatorisk workshop och seminarium med praktisk tillämpning av samtalstekniker, pedagogiska interventioner och handledning. För att träna på verklighetsnära situationer används drama under workshopen.
Lärandemål 1-3 examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift som redovisas individuellt muntligt vid ett examinerande seminarium omfattande 7,5 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att beskriva teorier, modeller och begrepp relevanta för sjuksköterskans kommunikation och pedagogik. Vidare är fokus för bedömning på studentens förmåga att beskriva handledningsmodeller och handledningsprocessens faser samt tekniker för feedback och reflektera kring rollen som handledare. Fokus är även på studentens förmåga att beskriva och reflektera kring pedagogiska interventioner och interprofessionellt lärande. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
För att uppnå betyget godkänd i kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och skriftlig individuell inlämningsuppgift är genomförda och godkända. För att uppnå betyget väl godkänd i kursen krävs dessutom att individuell skriftlig inlämningsuppgift är väl godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Blomström V, Wennerberg J, (2021) Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur AB. 356 sidor.
Sandberg H, (red) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Cirka 250 av 358 sidor.
Sandberg H, (2014) Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Lund: Studentlitteratur. Cirka 150 av 368 sidor.
Tveiten S, (2018) Hälsopedagogik. Lund: Studentlitteratur. Cirka 200 av 256 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport 2014:1. Hälsa och samhälle. Malmö högskola. 62 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 50 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.