Benämning
Omvårdnad: teori och prekliniska färdigheter
Engelsk benämning
Nursing: theory and pre-clinical practice
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-20
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammets första termin.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser. I delkurs 1 behandlas omvårdnad som ämne, vetenskap och profession. I delkurs 2 behandlas pedagogik med inriktning mot handledning och i delkursen 3 behandlas och tränas praktiska färdigheter som förberedelser inför det patientnära arbetet. Vårdens sex kärnkompetenser och omvårdnadsprocessen behandlas i samtliga delkurser.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnadens teoretiska grunder, 8 hp
Delkursens innehåll
I denna teoretiska delkurs behandlas huvudområdet: omvårdnad, dess framväxt och utveckling som evidensbaserat ämne och vetenskap. Delkursen fokuserar centrala värden inom omvårdnad och allmänsjuksköterskans kompetensområde såsom dess teoretiska bakgrund, förekommande begrepp och dess värdegrund. Innehållet fokuserar även på etik, mänskliga rättigheter, jämlik och jämställd hälsa samt kulturmedvetenhet. Omvårdnadsprocessen behandlas i delkursen som en modell för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation och utvärdering. Dessutom introduceras vårdens sex kärnkompetenser samt styrdokument relevanta för sjuksköterskans professionella yrkesutövning. I kursen ingår även akademiskt och professionellt skrivande.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. beskriva omvårdnadens institutionella sammanhang inklusive för omvårdnaden relevant lagstiftning samt sjuksköterskeprofessionens utveckling och verksamhetsfält.
2. förklara och diskutera begrepp inom omvårdnad i relation till omvårdnadens värdegrund och etik med koppling till mänskliga rättigheter, mångfald samt en jämlik, jämställd, personcentrerad och säker omvårdnad,
3. redogöra för omvårdnadsämnets teori- och forskningsutveckling med utgångspunkt i kunskaps- och vetenskapsteoretiska begrepp och etiska principer,
4. beskriva omvårdnadsprocessens olika delar som en modell för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation, och utvärdering, och
5. identifiera, kritiskt granska och reflektera kring olika former av vetenskapliga texter samt tillämpa grunderna i ett akademiskt och professionellt skrivande.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar och egna studier samt genom obligatoriskt strukturerat grupparbete och obligatoriska seminarier. Lärandemål 5 uppnås genom föreläsningar, egna studier, skriftlig uppgift samt obligatorisk workshop. Lärandemål 1-5 återkopplas formativt i samband med seminarier och workshops.
Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium eller workshop kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för och diskutera omvårdnadens teoretiska grund samt förmåga att tillämpa professionellt och akademiskt skrivande. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium eller workshop kan erbjudas under terminstid.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på den skriftliga individuella tentamen samt att obligatoriska arbetsformer är genomförda. För väl godkänt betyg (VG) krävs förutom att kriterierna för godkänt betyg är uppfyllda även ett väl godkänt resultat på den skriftliga individuella tentamen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Handledning I, 1 hp
Delkursens innehåll
Kursen ger studenten kunskap i grundläggande begrepp för handledning så som lärande, kompetens och reflektion. Kommunikationens teoretiska grunder introduceras.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande begrepp relevanta för handledning och kommunikation.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 genomförs undervisning i form av föreläsningar och obligatoriskt seminarium. Inför det obligatoriska seminariet ska studenten lämna in en individuell skriftlig uppgift enligt anvisningar i studiehandledningen
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras skriftligt, via en inlämningsuppgift samt muntligt vid ett obligatoriskt seminarium där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för grundläggande begrepp relevanta för handledning och kommunikation.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålet är uppfyllt vilket innebär närvaro vid obligatoriskt seminarium samt godkänd individuell skriftlig inlämningsuppgift (1 hp) Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för seminarium kan erbjudas under terminstid.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter, 6 hp
Delkursens innehåll
I denna praktiskt inriktade delkurs förbereds studenten med utgångspunkt i kärnkompetenserna för det professionella patientnära arbetet samt tränas i upplevelsen av att vara patient. Delkursen omfattar patientobservationer, omvårdnadsåtgärder och medicinsk-tekniska arbetsuppgifter, som tar sin utgångspunkt i evidensbaserad och hållbar hälso- och sjukvård, exempelvis venprovtagning, injektioner, infusioner och kateterisering. Dessutom praktiseras omvårdnadsprocessen och en modell för praktiskt färdighetsutövande. Delkursen omfattar även ergonomiska, aseptiska och hygieniska principer samt hjärt- och lungräddning. Vidare ingår hantering och beräkning av läkemedel.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra och dokumentera patientobservationer, omvårdnadsåtgärder, medicinsk-tekniska arbetsuppgifter, inklusive hjärt- och lungräddning,
2. utföra en korrekt hantering av läkemedel och läkemedelsordinationer enligt relevanta författningar,
3. tillämpa ett professionellt förhållningssätt, ett aseptiskt handlande, med ergonomisk medvetenhet och med en säker vård samt hållbarhet i fokus i samtliga kliniska färdigheter, och
4 tillämpa relevanta kärnkompetenser och omvårdnadsprocessens olika delar.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar, enskilda studier, obligatoriska prekliniska färdighetsövningar samt obligatoriska seminarium om patientsäkerhet. De prekliniska färdighetsövningarna specificeras i studiehandledningen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras individuellt i kliniskt träningscentrum genom Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra det kliniska momentet på ett patientsäkert sätt med medvetenhet om ergonomi och hygieniska principer, samt med ett professionellt förhållningssätt. Hjärt- och lungräddning examineras individuellt vid en obligatorisk färdighetsövning.
För Godkänt betyg (G) på delkursen krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer samt deltagande på samtliga obligatoriska arbetsformer. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro från obligatoriska prekliniska färdighetsövningar kompletteras enligt beslut av examinator om ytterligare färdighetsövningar kan erbjudas under terminstid, i annat fall sker kompensering vid nästa kurstillfälle. Eventuell frånvaro från obligatoriska seminarier om patientsäkerhet kompletteras enligt beslut av examinator.
Bedömningsformer för hela kursen
Betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd ges för delkurs 1. I delkurs 2 och 3 ges betygen underkänd eller godkänd. Betyg sätts utifrån fastställda betygskriterier i studiehandledningen. För att erhålla godkänt betyg på hela kursen krävs att samtliga examinationer och obligatoriska moment är genomförda och bedömts som godkända. För att erhålla betyget väl godkänd i kursen krävs även att betygskriterierna för väl godkänd är uppfyllda i delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnadens teoretiska grunder, 8 hp
1. Omvårdnadens teoretiska grunder, 8 hp
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): www.fass.se.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. 345 s.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Thoresen H, Simonsen T, (red) (2021) Illustrerad farmakologi. Lund: Studentlitteratur. 472 sidor.
Thurén T, (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm. Liber 184 av 184 sid.
Vetenskapliga artiklar och föreläsningsanteckningar om ca. 50 sidor tillkommer.
2. Handledning I, 1 hp
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 30 av 71 sid.
Sandberg H, (Red) (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Ca 57 av 360 sid.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter, 6 hp
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) Ca 50 sid 374 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.