Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp.
KSLOA Ledarskap och organisation
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organistaion på avancerad nivå (A1F).
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om och förståelse av förändrings- och utvecklingsprocesser inom offentliga organisationer. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla en bred förståelse av samspelet mellan organisation och omvärld.
Kursen behandlar följande områden:
- förändrings- och utvecklingsprocesser utifrån ett organiserings- och ledningsperspektiv
- nya styrningsideal som drivkraft till förändring av offentliga organisationer
- förändrade relationer mellan offentlig och privat organisation
- projekt som arbetsform i förändringsarbete
- samhällsförändringens globala förutsättningar och relation till organisatoriska villkor
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
1. kunskap om förändrings- och utvecklingsprocesser inom offentliga organisationer
2. kunskap om skillnader respektive likheter mellan privat och offentlig organisering
3. kunskap om samhällsförändringens globala förutsättningar och relation till organisatoriska villkor
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
4. förmåga att kunna tillämpa vetenskapliga metoder för analys av utvecklings- och förändringsbehov i offentliga organisationer
5. förmåga att kunna analysera relationen mellan organisation och omvärld
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
6. självständigt och reflexivt kunna integrera och tillämpa teoretiska perspektiv på en konkret förändringssituation eller -process
Pedagogiken i kursen kännetecknas av ett studentaktivt och erfarenhetsbaserat lärande. Under kursen arbetar studenterna i interdisciplinära grupper med praktiknära fallstudier. Här lär sig studenterna såväl av varandra som av praktikens aktörer. Deltagarnas olika ämnes- och yrkesmässiga bakgrunder utgör en viktig resurs i kursen. Genom att arbeta med fallstudier får studenterna möjlighet att tillämpa ämnesrelevanta teorier och analysera konkreta situationer utifrån olika perspektiv.
Kursen omfattar föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt grupparbete.
Kursen examineras genom:
- ett skriftligt individuellt arbete, 7,5 hp (UV) (lärandemål 1-3, 5)
- ett individuellt arbete med anknytning till case som redovisas såväl skriftlig som muntlig vid ett obligatoriskt seminarium 7,5 hp ( UG) (lärandemål 4-6)
För godkänt betyg på kursen krävs att båda examinationsmomenten är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom att det skriftliga individuella arbetet är väl godkänt.
- Ahrenfelt, B. (2001). Förändring som tillstånd. Studentlitteratur, Lund.
- Ahrne, G. & Papakostas, A. (2002). Organisationer, samhälle och globalisering. Studentlitteratur, Lund.
- Brunsson Holmblad, K. (2002). Organisationer. Studentlitteratur, Lund.
- Choi, S. (2011). Competing Logics in Hospital Mergers - The case of the Karolinska University Hospital. Medical management centre, Department of Learning, Informatics, Management and Ethics Karolinska Institutet. Stockholm, Sweden. (Elektronisk version).
- Hall, P. (2012). Managementbyråkrati. Organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Liber, Malmö.
- Huzell, H. (2005). Management och motstånd. Doktorsavhandling. Karlstad universitet. Institutionen för ekonomi, avdelningen för arbetsvetenskap. (Elektronisk version)
- Jacobsen, D.I. (2005). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Studentlitteratur, Lund.
- Paulsen, R. (2016). Vi bara lyder. En berättelse om Arbetsförmedlingen . Atlas, Stockholm (pocket).
- Pollitt, C. & Bouckaert, G. (2004). Public Management Reform: A Comparative Analysis. Oxford University Press, Oxford.
- Artiklar (tillhandahålles elektroniskt)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.