Grundnivå
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 1, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom ämnesområdet människokroppen och hälsa. Vidare ska studenten utveckla relevant ämnesdidaktisk kompetens för undervisning i grundskolans åk 7-9 inom områdena människokroppen och hälsa.
Ämnesinnehållet i kursen behandlar människokroppen anatomi och fysiologi från celler, vävnader, organ till organsystemnivå. Vidare behandlas hälsofrågor ur ett naturvetenskapligt perspektiv och olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan. Normer rörande människans sexualitet och sexuella hälsa problematiseras. Ämnesdidaktisk forskning om människokroppen och hälsa behandlas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara samband mellan människokroppens anatomi och fysiologi på cellnivå till organsystemnivå
- med utgångspunkt i ämnesdidaktisk forskning gällande ungdomars föreställningar om människokroppen föreslå hur dessa föreställningar kan utmanas i undervisningssituationer
- kritiskt granska information om hälsofrågor utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, samt problematisera och diskutera olika livsstilars konsekvenser för folkhälsan
- planera och genomföra en laboration med utgångspunkt i kursens innehåll och ämnesdidaktiska perspektiv
- problematisera och reflektera över normer rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, projektarbete och studiebesök. Kursen utgår från studerandeaktiva, undersökande och utmaningsbaserade arbetssätt.
Prov 1: Skriftlig salstentamen, (Sit in Examination), 9 hp
I detta prov examineras mål 1 och 3.
Prov 2: Muntlig presentation och reflekterande text, (Oral Presentation and Reflective Text), 6 hp.
I detta prov examineras lärandemål 2 och 4 genom en muntlig presentation. Lärandemål 5 examineras genom en skriven reflekterande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla Väl godkänt på hel kurs krävs Väl godkänt på både prov 1 och 2.
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (50 s)
Bolander, Eva (2009). Risk och bejakande Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV. Linköping Studies in Pedagogic Practices No. 9 Linköping Studies in Behavioural Science No.141. Tillgänglig via internet.
Granklint Enochson, Pernilla. & Redfors, Andreas. (2011) Fem elevers föreställningar om organsystem – vad händer i kroppen när vi dricker vatten? "Five students’ ideas about organ systems – what happens in the body when we drink water? " NorDiNa, Vol.7:No.2, 160-178. (18 s)
Henriksson, Olle och Rasmusson, Margareta (2018). Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur. (ca 300 s)
Tikkanen, Ronny Heikki; Abelsson, Jonna och Forsberg, Margareta (2011). Kunskap, attityder och sexuella handlingar bland unga. Skriftserien 2011:1. Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete. Tillgänglig via internet. (200 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.