Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Klimat- och miljöundervisning i Antropocens tidevarv: didaktiska redskap
Engelsk benämning
Climate and environmental education in the Anthropocene era: didactic tools for teaching
Kurskod
NM196F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-02-23
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning,
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursens syftar till att kursdeltagaren ska utveckla kunskaper kring begreppet Antropocen som ett aktuellt miljökritiskt perspektiv för klimat- och hållbarhetsfrågor. Kursen syftar även till att kursdeltagaren ska utveckla konkreta didaktiska angreppssätt och metoder för undervisning utifrån detta perspektiv.
Innehåll
Kursen belyser hur Antropocen, som ny geologisk epok, tydliggör hur människans aktiviteter nu utgör en avgörande och omvandlade kraft för jordens system och förutsättningar för liv. Under kursen kommer deltagaren att fördjupa sig inom följande innehåll:
• teoretiska utgångspunkter; bl a planetära gränser, klimatfrågor och hållbarhet
• analytiska redskap; för att kritiskt granska och diskutera möjligheter för undervisning i relation till Antropocen
• didaktiska utgångspunkter; demokratiska former för deltagande, relation mellan värden och fakta, globalisering och miljöetiska utgångspunkter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
1. resonera kring innebörden av Antropocen som begrepp och fenomen
2. utveckla och redogöra för olika didaktiska angreppssätt och metoder med Antropocen som miljökritiskt perspektiv
3. utveckla och redogöra för demokratiska arbetssätt som utgår från elevers syn på framtidsfrågor
Arbetsformer
Undervisningen sker på distans via digitala kommunikationsplattformar (Canvas, Zoom).
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, övningar, projektarbeten, seminarier. Både enskilt arbete och grupprelaterade projekt ingår.
Bedömningsformer
Prov 1: Portfolio med ett litteraturseminarium (Portfolio with a Seminar), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig och muntlig presentation (Written and Oral Presentation), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart.
Vid omprov av prov 1 kommer den muntliga seminariedelen att ersättas av skriftlig inlämning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 2.
Kurslitteratur
Hasslöf, Helen. (2019). Representation – hur ser vi på världen? Lärportalen Skolverket. Hämtas från internet. (17 s.)
Sandell, Klas, Öhman, Johan & Östman, Leif. (2003). Miljödidaktik: Naturen, skolan och demokratin. Lund: Studentlitteratur. (214 s)
Sörlin, Sverker. (2017). Antropocen: En essä om människans tidsålder. Stockholm: Weyler. (211 s)
Vetenskapliga artiklar, valbar litteratur, film och poddar tillkommer. (Tillhandahålls vid kursstart.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.