Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Linjär algebra för ämneslärare
Engelsk benämning
Linear Algebra for Teachers
Kurskod
NM193F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-06-23
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NM192F Grundläggande analys för ämneslärare (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa och bredda sina kunskaper inom linjär algebra samt tillämpa dessa kunskaper inom modellering.
Innehåll
Kursen behandlar linjära ekvationssystem, baser och koordinatsystem, linjer och plan i rummet, skalär- och vektorprodukt, matriser, linjära avbildningar, determinanter samt egenvärden och egenvektorer.
Dynamiska ritprogram används för att åskådliggöra viktiga begrepp inom linjär algebra och för att stärka begreppsförståelsen för det egna lärandet.
Speciell vikt läggs vid hur undervisning i linjär algebra kan ske inom gymnasiets kurser och hur denna matematiska gren leder till en rad viktiga tillämpningsområden och problemlösningsmetoder. Med hjälp av realistiska modelleringsuppgifter har kursdeltagaren möjlighet att utveckla sin förtrogenhet med dessa metoder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder inom linjär algebra i två, tre eller flera dimensioner
- använda linjär algebra för modellering och som verktyg inom olika tillämpningsområden
- tillämpa de matematiska begreppen och metoderna på realistiska modelleringssituationer.
Arbetsformer
Kursen läses som en kombination av campus och distans. De campusförlagda utbildningsdagarna består av föreläsningar, laborativa och undersökande aktiviteter, digitala workshops och litteraturseminarier. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala matematiska begrepp och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet och diskuteras sedan under utbildningsdagarna (omvänt klassrum).
Deltagaren genomför läraktiviteter, som bedöms formativt av kursens lärare. Den didaktiska litteraturen följs upp i individuella läsjournaler, som kursens lärare ger respons på, och i gruppdiskussioner på campus och på kursens internetplattform. Kursens genomförande bygger på att deltagaren aktivt bidrar med egna lösningar, erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv vid arbetet med uppgifter och litteratur.
Bedömningsformer
Mål 1 examineras genom en skriftlig salstentamen.
Mål 2 och 3 examineras i form av en konstruktion i ett dynamiskt ritprogram samt med en kompletterande text.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Utöver i kursplanen angivna bedömningsformer kommer bedömning i samband med validering och tillgodoräknande att kunna ske med andra bedömningsformer. Det som tillgodoräknas efter validering ingår inte i betygssättningen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Callenberg, Lars-Anders (2017): Matematik – specialisering. Lund: Studentlitteratur, (s. 95-191).
Christersson, Malin (2015). Linjär Algebra med GeoGebra. Tillgänglig via Internet.
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 50 s).
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).