Bruka och återbruka i Antropocen? Att utveckla praktisk och didaktisk kompetens om hållbarhetsfrågor
Engelsk benämning
Remake in the Anthropocene? To Develop Practical and Pedagogical Skills for Teaching Sustainability
Kurskod
NM191F
Omfattning
7,5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-03-30
Gällandedatum
2022-08-29
Behörighetskrav
Student inom förskole-/grund-/ämneslärarprogrammet eller är verksam som lärare inom förskole-/grund- eller gymnasieskolan
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursen syftar till att kursdeltagaren ska utveckla didaktisk kompetens om hållbarhetsfrågor för att i undervisning kunna arbeta praktiskt med återbruk.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två delar. Den första delen behandlar forskning och didaktiska modeller inom forskningsfältet utbildning och hållbar utveckling. Traditionsknuten kunskap och återbruk av olika slag (refuse, reuse, reduce, recycle och repair) diskuteras både utifrån ett historiskt och nutida perspektiv. Vidare behandlas återbruk utifrån ett kritiskt perspektiv på agentskap, dvs. vem som ska göra vad och vilka konsekvenser samt vilket handlingsutrymme det för med sig för den enskilde individen.
Den andra delen av kursen är en individuell fördjupning där kursdeltagaren omsätter något av de teoretiska perspektiven om återbruk till en undervisningsmodul utifrån kursdeltagarens undervisningsämne.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för centrala begrepp och perspektiv inom forskningsfältet ”utbildning och hållbar utveckling” samt med stöd i dessa diskutera relationen mellan utbildning och återbruk
Färdighet och förmåga
2. utifrån en didaktisk modell designa ett undervisningsinnehåll om återbruk och beskriva designen i relation till ett historiskt, lokalt och globalt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
3. kritiskt granska ett undervisningsinnehåll om återbruk utifrån vilket handlingsutrymme det möjliggör lokalt som globalt
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier och workshops, gruppdiskussioner, responsarbete, föreläsningar, samt andra digitala källor (tex. poddar och videos).
Kursens genomförande bygger på kursdeltagarnas aktiva deltagande för ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Detta inkluderar att delta i nätbaserad undervisning, bidra med erfarenheter och reflektioner, samt att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.
Bedömningsformer
Mål 1 examineras skriftligt.
Mål 2 och 3 examineras muntligt och skriftligt.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hofverberg, Hanna (2019). Entangled threads and crafted meanings – Students’ learning for sustainability. Environmental Education Research 26(9-10):1281-1293 (12 s.).
Kronlid, David & Öhman, Johan (2010). Tankeredskap för klimatdidaktiska val. I Kronlid, David (red.).?Klimatdidaktik: att undervisa för framtiden. 1. uppl. Stockholm: Liber, Kap. 7 (15 s.).
Wahlström, Ninni (2016).?Läroplansteori och didaktik. Andra upplagan Malmö: Gleerup Utbildning AB. Kap. 5–7 (61 s.).
Utöver den obligatoriska litteraturen tillkommer valbar litteratur, samt digitala källor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.