Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
KSMXA Miljövetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande teoretisk kunskap om samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv och att ge förståelse för miljöpsykologiska perspektiv på individers normer, attityder och beteenden. Vidare skall kursen ge kännedom om grundläggande miljöpsykologiska metoder och tillämpningar.
Miljöpsykologi studerar relationen mellan människan och människans omgivande miljö samt naturen från ett psykologiskt perspektiv. Kursen tar upp teorier och metoder för att undersöka och analysera samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv samt hur normer, attityder och beteenden kan uppstå och förändras.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för vanliga miljöpsykologiska teorier kopplade till individers normer, attityder, uppfattningar samt beteende och förändring av dessa
2. redogöra för vanliga miljöpsykologiska teorier kopplade till människans uppfattning av sin miljö i relations till miljöetiska teorier
3. redogöra för vanliga miljöpsykologiska metoder
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. använda en kombination av miljöpsykologiska och miljöetiska teorier för att identifiera, analysera och problematisera individers beteende
5. kritiskt reflektera kring individers normer, attityder, uppfattningar samt beteende och möjligheter till förändring av dessa
6. utföra en miljövetenskaplig undersökning med grund i miljöpsykologiska teorier och metoder
7. producera skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
8. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna sina egna och andras normer, attityder samt beteenden i förhållande till aktuella miljöfrågor samt dessas etiska aspekter
9. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
10. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt kunna utveckla sin kompetens i att sammanställa aktuellt forskningsläge inom valt fördjupningsområde inom miljövetenskapen
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Tre seminarier med skriftlig inlämning och aktivt deltagande (4,5 hp) (mål 1, 3, 5, 7 & 8) (UV)
Undersökning – planering, genomförande och rapportering (3 hp) (mål 2-6, 8-10) (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 4,5 hp av hela kursens delmoment.
- Kanazawa, M. (2023). Research Methods for Environmental Studies. Routledge.
- Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber, Stockholm.
- Nilsson, A. (2020). Klimat och psykologi: varför vi inte agerar hållbart och vad vi kan göra åt det (Upplaga 1.). Studentlitteratur, Lund.
- Steg, L. & de Groot, J. I. M. (2019). Environmental Psychology – An introduction. Wiley-Blackwell, Hoboken.
- Stoknes, P.E. (2015). When We Try Not to Think About Global Warming. Chelsea Green Publishing, White River Junction.
- Torpman, O. (2017). Miljöetik - från problem till lösning. Studentlitteratur AB, Lund.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.