Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
KSMXA Miljövetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp. Ingår i programmet Miljöprogrammet - Människa, Miljö, Samhälle
Kursen utvecklar studentens kunnande om hur urban ekologi och stadens tekniska system tillsammans kan skapa förbättrad resurshantering, reducera miljöproblem och förbättra invånarnas hälsa och välmående. Den grundläggande kunskapen i urban ekologi används som verktyg för att analysera olika nu- och framtida urbana utmaningar.
Urbanekologisk terminologi, koncept och utmaningar introduceras och används för att analysera och förbättra funktionen av tekniska system t.ex. vatten och avlopp, energi, transport och avfallshantering. Tyngdpunkten ligger på att finna och problematisera hur stadens behov kan bättre tillfredsställas med nya lösningar som inkluderar mera hållbara lösningar än idag för att förbättra staden som livsmiljö. En fallstudie utförs för att illustrera en sådan förbättring.
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
1. redogöra för teoretiska och praktiska relationer mellan urban ekologi, ekosystemtjänster och gröna urbana strukturer
2. förstå betydelsen av och redogöra för centrala tekniska system och infrastruktur i staden
3. förstå kopplingar mellan grönstruktur, hållbara urbana system och invånarnas hälsa
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. planera, genomföra, analysera och presentera en fallstudie inom det miljövetenskapliga/urbanekologiska området som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
5. kritiskt läsa, granska och diskutera texter om urban ekologi och hälsa
6. diskutera och problematisera lösningar som kombinerar urban ekologi och tekniska system med målet att skapa hållbara och resilienta stadsmiljöer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
7. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
8. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, övningar/studiebesök, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Individuellt skriftligt prov (4 hp) (mål 1-3, 6 och 7) (UV)
Fallstudie: planering, genomförande och skriftlig rapportering (2,5 hp) (mål 2-8) (UG)
Muntlig presentation av en urbanekologisk nyhet/innovation (1 hp) (mål 1-3, 5-7) (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 4 hp.
• Byström, J. & Byström, J. (2011). Grundkurs i statistik. Natur och kultur, Stockholm.
• Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learning Inc, Boston.
• Johansson, B (senaste upplagan). Stadens tekniska system. Studentlitteratur AB, Lund.
Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.