Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
KSMXA Miljövetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursen syftar till att den studerande ska få grundläggande kunskaper om ekologi, evolution och miljökemi samt hur kunskaper om dessa ämnen kan användas för att beskriva och förstå miljöproblem och dessa problems utmaningar i relation till hållbar utveckling. Vidare ska den studerande få kunskap och färdighet i att anlägga ett naturvetenskapligt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskap i förhållande till det miljövetenskapliga fältet.
Kursens innehåll byggs upp kring ekologi, evolutionsteori samt miljökemi som förklaringsgrund för förståelsen av skeendena i naturen och i samhället uppkomna miljöproblem. Centrala begrepp i kursen är: materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, ämneskretslopp, energins oförstörbarhet, miljögift, spridning, nedbrytning, bioackumulering och biomagnifikation. Viktiga teorier och modeller i kursen är: samband och skillnader mellan energi och materia, näringsväv, näringskedja, evolution, art, ekosystem och hur livets villkor samt ekologi kan studeras på olika nivåer. Kursen, inklusive lärandemålen, baseras på ett naturvetenskapligt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskaplighet, vilket innebär att lärandemålen skall uppfyllas på ett sådant sätt att detta infrias.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för grundläggande ekologiska termer och samband.
2. redogöra för evolutionsteorin samt närliggande begrepp, teorier och modeller som evolutionstryck, artutveckling och biologisk mångfald.
3. redogöra för grundläggande miljökemiska termer och samband.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. redogöra för och tillämpa evolutionära, ekologiska och miljökemiska begrepp med korrekt terminologi
5. tillämpa samt korrekt utrycka ett naturvetenskapligt förhållningssätt till kunskap, fakta och vetenskaplighet skriftligt och muntligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. utveckla förmågan att läsa och kritiskt granska texter om ekologi, evolution och miljökemi
7. reflektera över vilken betydelse kunskap om ekologi, evolution och miljökemins påverkan på naturmiljön har för att samhället ska uppnå en hållbar utveckling
8. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Skriftlig individuellt prov (7 hp) – mål 1-8 (UV)
Studiebesök (0,5 hp) – mål 4, 5 och 7 (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För godkänt på studiebesöksmomentet krävs aktiv närvaro vid minst hälften av studiebesöken.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att 7 hp är väl godkända.
- Miller G. & Spoolman S.E. (senaste upplagan). Living in the Environment. Brooks Cole.
- Nyborg Støstad, H. (senaste upplagan). Äventyrlig Evolution. Sekwa Förlag, Stockholm.
- Olofsson, J. & Örestig, J. (senaste upplagan). Evolutionsteori och människans natur. Natur & Kultur Akademisk, Stockholm.
- Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (senaste upplagan). Människa och miljö – en praktisk vägledning för projekt. 3:e upplagan. Studentlitteratur, Lund.
- Pleijel, H. (senaste upplagan). Ekologi - En introduktion. Gleerups Utbildning AB, Malmö.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.