Kursplan hösten 2021
        
    
        Kursplan hösten 2021
    
    Benämning
            Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter
        Engelsk benämning
            Reading, Writing and Discussing Texts in Environmental Studies
        Kurskod
            MV211A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för kultur och samhälle
        Fastställandedatum
            2021-05-10
        Gäller från
            2021-08-30
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
            Huvudområde
            Miljövetenskap
        Fördjupningsnivå
            
                G1N 
            
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljöprogrammet - Människa, Miljö, Samhälle
        Syfte
        Kursen syftar till att den studerande ska orientera sig och få grundläggande färdigheter i miljövetenskapens akademiska genrer, skrivtraditioner och olika ämneskulturer inklusive dessa vetenskapsteoretiska perspektiv. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar ett reflekterande förhållningssätt till miljövetenskapliga texter och till sitt eget lärande.
Vidare syftar kursen till att ge studenten möjligheter att förbättra sin läsförmåga avseende miljövetenskapliga texter och utveckla sitt akademiska skrivande.
Innehåll
        Kursens introducerar vetenskapligt skrivande och läsande för olika genrer samt ämneskulturer, bibliotekskunskap och informationssökning, källkritik samt muntlig och skriftlig presentation. Fokus ligger på att läsa, skriva och analysera miljövetenskapliga texter i kombination med en orientering kring centrala vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet.
Lärandemål
        Kunskap och förståelse 
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna: 
1. redogöra för grundläggande kännedom om vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet 
2. använda grundläggande kunskap om biblioteksresurser, informationssökning och källkritik
Färdighet och förmåga 
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna: 
3. söka och reflektera källkritiskt över primärt och sekundärt källmaterials informationsvärde och användbarhet inom olika genrer
4. producera skriftliga rapporter utformade enligt specificerade genrer inom miljövetenskapen, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling samt
5. diskutera frågeställningar och problemformuleringar inom det miljövetenskapliga fältet, på grundläggande nivå, utifrån given litteraturs innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna: 
6. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna 
7. på, en grundläggande nivå, kritiskt läsa, granska och analysera andras och egna texter
8. reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Arbetsformer
        Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning, kunskapsinhämtning och textproduktion och –analys.
Bedömningsformer
        Seminarium med skriftlig inlämning (3 hp) – mål 1-7 (UV)
Individuellt skriftligt prov (3,5 hp) – mål 1-4 och 7 (UV)
Diskussionsseminarium (1 hp) – mål 5 och 7-8 (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 6,5 hp av hela kursens delmoment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            - Bie, K. (2009). Reflektionshandboken. Gleerups Utbildning AB. ISBN 978-91-40-66635-2
- Holm Ingemann, J. (2016). Vetenskapsteori för samhällsvetare. Gleerups Utbildning AB, Malmö. ISBN 978-91-40-69001-2
- Karlsson, O. (red.). (2017). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. ISBN 978-91-47-11149-7. Fjärde upplagan, första tryckningen. Liber, Stockholm.
- Lindstedt, I. (2013). Textens hantverk: Om retorik och skrivande. Studentlitteratur, Lund. ISBN 978-91-44-08076-5. Andra upplagan
- Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learning Inc, Andover.
- Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2019). Människa och miljö – en praktisk vägledning för projekt. 3:e upplagan. Studentlitteratur, Lund.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer med fokus på miljövetenskap tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 250 sidor).
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.