Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Finita elementmetoden och konstitutiv modellering
Engelsk benämning
Finite Element Method and Constitutive Modelling
Kurskod
MT649E
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2023-12-20
Fastställandedatum
2024-01-30
Gäller från
2024-08-26
Behörighetskrav
- Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen i materialteknik, maskinteknik, fysik, kemi eller motsvarande. Examen måste omfatta minst 180 hp.
- Minst 22.5 hp matematik.
- Motsvarande Engelska 6
- MA620E Teknisk programmering, 7.5 hp eller motsvarande
- MA623E Numerisk analys, 7.5 hp eller motsvarande
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Materialvetenskap
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Beräkningsbaserad materialvetenskap, masterprogram, och kan ingå i masterexamen i materialvetenskap (120 hp).
Syfte
Målet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande teori kring finita elementmetoden, samt få en grundläggande överblick över olika typer av konstitutiva lagar. Studenten ska applicera de teoretiska kunskaperna på ett mindre projekt i slutet av kursen.
Innehåll
Målet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande teori kring finita elementmetoden, samt få en grundläggande överblick över olika typer av konstitutiva lagar. Studenten ska applicera de teoretiska kunskaperna på ett mindre projekt i slutet av kursen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. Beskriva grunderna för finita elementmetoden.
2. Förklara hur finita elementmetoden kan tillämpas på linjära och ickelinjära problem.
3. Identifiera olika typer av randvillkor och hur dessa implementeras.
4. Förklara de antaganden och förenklingar som är gjorda i den matematiska beskrivningen av en materialmodell.
5. Definiera och beskriva olika typer av konstitutiva modeller för deformerbara solider
6. Kunna beskriva uppbyggnaden av ett finita elementprogram
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
7. kunna formulera en svag form av differentialekvationer från en stark form.
8. kunna etablera en finita elementformulering utifrån svag form.
9. Kunna implementera lösningsalgoritmer för icke-linjära problem
10. kunna presentera både muntligt och skriftligt resultaten av en tillverkningssimulering där en finita elementprogramvara används
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
11. Kunna utvärdera lämpligheten av en konstitutiv lag för olika material och tillämpningar
12. Kunna reflektera över hur olika problem inom teknik och fysik kan modelleras och simuleras med samma metoder
13. Kunna analysera, modellera och simulera strukturer med hjälp av finita elementmetoden, samt tolka och utvärdera resultaten
14. Kritiskt granska och analysera en vetenskaplig artikel och identifiera och beskriva styrkorna och svagheterna hos de använda FEM-modellerna
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, datorlaborationer, projekthandledning, presentation av projekt och självstudier.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
- Godkänd skriftlig tentamen konstitutiv modellering (UA), 6,5 hp (Lärandemål: 1, 2, 4, 5, 7)
- Godkänd skriftlig tentamen FEM (UA), 3 hp (Lärandemål: 1, 2, 3, 7, 8)
- Godkänd inlämningsuppgift I (UG), 1 hp (Lärandemål: 3, 6, 9)
- Godkänd inlämningsuppgift II (UG), 0.5 hp (Lärandemål: 10, 12 )
- Godkänd projektrapport samt godkänd muntlig presentation (UA), 4 hp (Lärandemål: 6, 10, 11, 12, 13, 14)
Slutbetyget motsvarar/baseras på medelvärdet av Skriftlig tentamen konstitutiv modellering, Skriftlig tentamen FEM, och projektrapport samt muntlig presentation.
Kurslitteratur
- Ottosen, Niels & Petersson, Hans (1992). Introduction to the Finite Element Method. Prentice Hall
- Saabye Ottosen, Niels & Ristinmaa, Matti (2005). The mechanics of constitutive modeling. 1. ed. Amsterdam: Elsevier
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.