Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
CTMET Medieteknik
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.
- projektledningsmetoder och projekt- och organisationsteorier
- projekt- och produktionsplanering
- Medieprojektets livscykel
- ledning i förhållande till individ, team och organisation
- Projektledarrollen i en föränderlig mediebransch
- styrning och ledning i förhållande till samhälleliga, etiska och vetenskapliga aspekter, inklusive makt och kön
- verktyg för projekt- och produktionsledning
- presentation och idéintroduktion
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande ledarskapsteori och organisationsteori
- redogöra för de olika arbetsuppgifter som förekommer i projektledarrollen inom media- och informationsproduktion
- förklara hur kommunikation påverkar relationer med medarbetare och kunder
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. tillämpa grundläggande metoder för projektplanering och projektledning
5. kritiskt bedöma projekt som organisationsform i relation till allmän organisationsteori
6. hantera individuella, gruppdynamiska och organisatoriska faktorer i projekt
7. praktiskt tillämpa olika principer och verktyg vid planering och genomförande av projekt- och produktionsledning
8. muntligt och skriftligt presentera, argumentera för och förankra en idé och en målsättning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
9. kritiskt reflektera över styrning och ledning med hänsyn till samhälleliga, etiska och vetenskapliga aspekter, inklusive makt och kön
10. kritiskt reflektera kring projektledarrollen i mediebranschen
11. argumentera för hur individuella, gruppdynamiska och organisatoriska faktorer inverkar på projekt och projektledarrollen
Föreläsningar, seminarier och workshops, projekthandledning, projektarbete och självstudier.
Kursen examineras muntligt och skriftligt, inklusive aktivt deltagande på seminarier, genom följande examinationsformer:
- Inlämningsuppgifter (3 hp, UV) LM: 1,2,3,5,9,10,11
- Projektarbete (3 hp, UV) LM: 4, 6, 7, 8
- Seminarier (1,5 hp, UG) LM: 2, 3, 4, 7, 9
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget VG krävs att inlämningsuppgifter och projektarbete bedömts som VG.
Rekommenderad litteratur:
- Skyttermoen, Torgeir och Vaagaasar, Anne Live (2017). Värdeskapande projektledning. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur:
- Malmgren, Lars och Ragnarsson, Mats (2014). Att leda osäkra och komplexa projekt. Lund: Studentlitteratur.
- Åkesson Röding, P. och Blomquist, C. (2010)Ledarskap: personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Utöver ovanstående litteratur kan artiklar och/eller kompendier tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.