Grundnivå
Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå
CTMET Medieteknik
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik
- Produktion av text och bild för olika kanaler och plattformar (ex. tryck, webb, video)
- Produktion av objekt- och pixelgrafik
- Produktionsprocessens delar (produktion, distribution, reproduktion)
- Planering, hantering och analys av produktionsprocesser från original till slutprodukt eller tjänst
- Bild- och textbehandling (inklusive typografi, layout, färglära och teknisk anpassning)
- Anpassning, användbarhet och tillgänglighet för olika innehåll, kanaler och plattformar
- Verktyg för bild- och textbehandling (ex. CS, CMS)
- Grundläggande webbproduktion (ex. HTML, CSS)
- Orientering kring nyare medier (ex. VR, AR)
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp, teorier och modeller för medieproduktion
2. redogöra för grundläggande regler för typografi, grafisk form och layout
3. redogöra för processer för produktion, distribution och reproduktion av innehåll
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. framställa original, med texter, objekt- och pixelgrafik, på ett tekniskt korrekt sätt med hänsyn tagen till teori
5. kombinera text, bild, ljud och interaktion för anpassning till olika kanaler och plattformar
6. tillämpa grundläggande regler för typografi, grafisk form och layout anpassat för olika mediekanaler och plattformar
7. tillämpa olika metoder, principer och verktyg för framställning av medieproduktion
8. i grupp och individuellt, planera, genomföra och analysera medieproduktion från idé till färdig produkt eller tjänst
9. lösa problem inom givna tidsramar
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
10. kritiskt resonera och argumentera kring hur medieproduktion påverkas av teknologi, funktion, användare och design
11. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
12. kunna reflektera över det egna ansvaret gällande planering och genomförandeav egna studier och grupparbeten
Kursen består av föreläsningar, seminarier, laborationer och självstudier.
Kursen examineras genom:
• Inlämningsuppgift: Analys (3 hp, UV) LM: 2, 6
• Inlämningsuppgift: Tryck (4 hp, UV) LM: 4 - 9
• Inlämningsuppgift: Webb (4 hp, UV) LM: 4 - 9
• Inlämningsuppgift: Film (2 hp, UV) LM: 5 - 9, 11
• Inlämningsuppgift: Sammanfattning (2 hp, UV) LM: 1-4, 6, 10 - 12
För godkänt betyg krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. För betyget VG krävs det att Inlämningsuppgift: Analys, Sammanfattning och minst en av resterande inlämningsuppgifter är bedömda med VG.
- Kompendium för medieproduktion
- Hellmark, Christer (2004). Typografisk handbok. 5. uppl. Stockholm: Ordfront
- Johansson, Kaj, Lundberg, Peter & Ryberg, Robert (2006). Grafisk kokbok 3.0: guiden till grafisk produktion. 3., rev. uppl. Malmö: Arena.
- Luna, Paul (2018) Typography: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
- Sundström, Tommy (2005). Användbarhetsboken: bästa sätten att göra fungerande webb. Lund: Studentlitteratur.
Utöver den listade litteraturen kan vetenskapliga artiklar och annan litteratur komma att användas i kursen.
Referenslitteratur:
- Bergström, Bo (2016). Effektiv Visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information. Stockholm: Carlsson
- Lupton, Ellen (2010). Thinking with Type - A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, and Students. New York: Princeton Architectural Press
- Niederst Robbins, J. (2018). Learning Web Design?: a beginner’s guide to HTML, CSS, Javascript, and Web Graphics . 5 ed. Sebastopol, CA: O’Reilly Media.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.