Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från någon av kurserna:
- MA130A: Förberedande matematik med byggtekniska tillämpningar, 7,5 hp
- MA131A: Förberedande matematik och ingenjörsrollen, 7,5 hp
- MA132A: Förberedande matematik och programering med tillämpningar, 7,5 hp
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i produktutveckling och design, maskin- och materialteknik, byggteknik samt datateknik och mobil IT.
Kursen syftar till att förbereda studenten för kommande kurser i matematik såväl som kurser med naturvetenskapliga och tekniska tillämpningar. Centralt i kursen är att introducera matematiken på ett stringent sätt och lära studenten korrekt nomenklatur samt att ge studenten förståelse för matematiken och hur den kan tillämpas för att lösa naturvetenskapliga och tekniska problem.
Kursen utgår från kunskaper från gymnasieskolan och bygger vidare med nya moment för att bredda, fördjupa och generalisera matematiken för en djupare förståelse. Innehållet är framtaget för att ge matematisk självständighet och färdighet att att lösa naturvetenskapliga och tekniska problem som en grund för fortsatta studier inom ingenjörsprogrammen.
I kursen tas följande upp:
- Algebra
- Aritmetisk och geometrisk talföljd och summa
- Binomialsatsen
- Absolutbelopp
- Talsystem
- Komplexa tal
- Funktionsbegreppet
- Definition av funktion
- Funktionsgraf
- Sammansatt funktion
- Invers funktion
- Funktionsegenskaper
- De elementära funktionerna och dess egenskaper
3. Gränsvärde och kontinuitet
- Defintion av gränsvärde
- Gränsvärdesregler
- Funktioners gränsvärden
- Kontinuitet
4. Derivata
- Defintion
- Tolkning
- Räkneregler t.ex.
- Produktregeln
- Kvotregeln
- Kedjeregeln
- Elementära funktioners derivator
- Implicit derivering
- Grafritning
- Optimering
- Derivator av högre ordningen
5. Primitiva funktioner och integraler
- Definition av primitiv funktion
- Räkneregler t.ex.
- Insättningsformeln
- Partiell integration
- Variabelbyte
- Elementära funktioners primitiva funktioner
6. Numeriska tillämpningar med datorhjälpmedel
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redovisa och beskriva de matematiska metoderna som ingår under kursens innehåll och dess användnignsområden med korrekt matematisk nomenklatur.
2. beskriva matematikens roll för att lösa tekniska och naturvetenskapliga problem.
3. förklara hur matematiska problem kan lösas med datorhjälpmedel.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. formulera och beräkna matematiska naturvetenskapliga problem på ett korrekt matematiskt sätt.
5. skriva enklare datorprogram för att lösa matematiska problem kopplade till tillämpningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
6. välja lämplig metod för att identifiera, ställa upp och lösa matematiska problem.
7. bedöma lämpligheten av olika lösningsalternativ och rimligheten i beräknade resultat.
8. reflektera över begränsningar hos förenklade matematiska modeller och giltigheten av de funna lösningarna.
Föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer, inlämningsuppgifter.
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (TH) 7,0 hp (Lärandemål:1-2,4,6-8)
- Datorlaboration (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 3,4-5,7-8)
Slutbetyget är betyget på den skriftliga tentamen.
- Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Övningar i endimensionell analys. 1. uppl. (2011). Lund: Studentlitteratur
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.