Grundnivå
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831. Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser.
I kursen planeras, genomförs och analyseras ett utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. För såväl inventering av behov som för genomförande av utvecklingsarbetet involverar studenten förskolans aktörer. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete för opponering. Hela processen genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
- redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
- beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
- kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Undervisningen består i huvudsak av digitalt baserade föreläsningar och handledning.
Examinationen består av en individuellt eller i par författad rapport som beskriver planering, genomförande och analys av utvecklingsarbetet. Rapporten diskuteras under ett opponeringsseminarium, där studenten såväl opponerar på ett annat arbete som försvarar sitt eget.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Dahl, Marianne; Eek-Karlsson, Liselotte & Perselli, Ann-Katrin (red.) (2019). Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm: Liber (210 s)
Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4. Uppl. Lund: Studentlitteratur (506 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.