Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Dramapedagogik II - berättande, processdrama och fiktionella världar
Engelsk benämning
Educational Drama II - Storytelling, Process Drama and Fictional Worlds
Kurskod
KS302F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2024-01-31
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Genomgången kurs KS301F Dramapedagogik I: Ledarskap, gruppdynamik och improvisation, med minst 7,5 hp godkänd
eller
genomgången kurs KS281F Dramapedagogik I, med minst 7,5 hp godkänd
eller
godkänd kurs KS111F Pedagogiskt drama I, Drama och kommunikation.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Innehåll
Kursen behandlar perspektiv på praktiska och teoretiska kunskaper och hur berättande uttryck, processdrama och andra dramapedagogiska metoder kan användas i olika sammanhang. Inom kursen vidareutvecklar studenten sin förmåga att gestalta och iscensätta olika typer av texter och berättelser i samspel med barn, unga och vuxna.
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa förståelsen för hur didaktiska och konstnärliga val förhåller sig till gruppdynamik, lärande och fiktion. I kursen ingår även att planera och genomföra berättande i en verksamhet, till exempel inom förskola, skola, utbildning eller annan social mötesplats.
Aktuell forskning inom ämnesområdet bearbetas.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla praktiska och teoretiska kunskaper om berättande, dramapedagogiska övningar och former för gestaltning. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att leda grupper i gestaltat berättande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- iscensätta och gestalta berättande i samspel med andra
- redogöra för på vilka sätt didaktiska och konstnärliga val har betydelse för att utveckla föreställningsförmåga, samspel och lärande i pedagogiska sammanhang
- didaktisera och leda berättande med ett tematiskt innehåll och med utgångspunkt i fiktionella världar
- reflektera kring dramapedagogiskt ledarskap i relation till fiktion, gestaltning och gruppdynamik med stöd i relevant teori
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer och tillämpar ett processorienterat arbetssätt. Arbetsformerna utgörs av gestaltat berättande både enskilt och i grupp med uppföljande handledning, reflektion och analys. I kursen förekommer workshops, litteraturseminarium och teoretiska studier.
I kursen ingår obligatoriska workshops. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar obligatoriska moment. Formen för uppgiften kan vara skriftlig och/eller praktisk. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntligt berättande (Oral Narration), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Interaktiv berättarverkstad (Interactive Narrative Workshop), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (360 s.)
Fast, Carina (2001). Berätta!: Inspiration och teknik. Stockholm: Natur & kultur (134 s.)
Grünbaum, Anita (2009). Lika och unika: dramapedagogik om minoriteter. Göteborg: Daidalos. (198 s.)
Hallgren, Eva (2018). Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama. Samspel i en fiktiv verksamhet. [doktorsavhandling] Stockholm: Stockholms universitet (287 s.) Tillgänglig via internet.
Henricsson, Ola & Lundgren Michael (2016). Muntligt berättande i flerspråkliga klassrum. Lund: Studentlitteratur (179 s.)
Artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.