Grundnivå
Grundläggande behörighet.
KSMKA Medie- och kommunikationsvetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nybörjarnivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
- Introduktion till teoretiska perspektiv på individuell och kollektiv handling i förhållande till medieanvändning och kommunikationsformer.
- Diskussioner kring olika områden där medier och kommunikation används på skilda sätt och för olika ändamål (inom exempelvis politik, krishantering, marknadsföring, innovation, aktivism)
- Moment som stödjer studentens förmågor till initiativtagande, kreativt tänkande och att utveckla idéer till gångbara koncept.
- Projektarbete som syftar till att låta studenterna kritiskt närma sig ett identifierat socialt behov och generera egna medierelaterade strategier och/eller lösningar för att möta sådana behov, exempelvis i form av egen medieproduktion.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för innebörden av ett handlingsperspektiv på medier och kommunikation.
- Diskutera olika sammanhang var aktörer använder sig av medier och kommunikation med skilda syften, ändamål och organisering.
- Tillämpa ett handlingsperspektiv på medier och kommunikation för att identifiera och bemöta sociala behov och utmaningar.
- Värdera och kritiskt förhålla sig till olika former av medierelaterade handlingssituationer utifrån dess sociala aspekter.
- Planera och genomföra egna projekt samt visa förmåga att muntligt och skriftligt kunna kommunicera dessa projekt med olika målgrupper.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarium, workshop, grupparbete, handledning. De olika undervisningsformerna introducerar och ger bred förståelse för kursens centrala begrepp och tematiker, samtidigt som de ger möjlighet till fördjupning, övning och stöd i det egna lärandet.
- Presentation i grupp (5hp) som examinerar lärandemål 3. Denna bedöms U/G/VG.
- Individuell examination (5hp) som examinerar lärandemålen 1 och 2. Denna bedöms U/G/VG.
- Projektarbete i grupp (5hp) som examinerar lärandemål 3, 4 och 5. Detta bedöms U/G.
Godkänt helkursbetyg kräver att samtliga examinationer bedöms som minst G. För helkursbetyget VG krävs VG på de två examinationer som inte utgörs av projektarbetet.
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Engdahl, O. & Larsson, B. (2011). Sociologiska perspektiv: grundläggande begrepp och teorier. (2., [uppdaterade] uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Larsson, L. (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap. (4., [bearb.] uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Lievrouw, L.A. (2023). Alternative and activist new media. (Second edition.) Cambridge: Polity Press.
Manzini, E (2014) “Making Things Happen. Social Innovation and Design”, Design Issues, 30, 1, p. 57-66.
Mulgan, G. (2022). Another World Is Possible: How to Reignite Social and Political Imagination. Hurst Publishers.
State of Power 2023 (2023). Digital Power. Buxton, N. (ed.). Transnational Institute.
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.