Kursplan våren 2022
        
    
        Kursplan våren 2022
    
    Benämning
            Medie- och kommunikationsvetenskap: Publiker, användare och praktiker
        Engelsk benämning
            Media and Communication Studies: Audiences, Users and Practices
        Kurskod
            KK442A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för kultur och samhälle
        Fastställandedatum
            2020-12-04
        Gäller från
            2021-01-18
        Behörighetskrav
            Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Utbildningsnivå
    Grundnivå
            Huvudområde
            Medie- och kommunikationsvetenskap
        Fördjupningsnivå
            
                G1F 
            
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten ska utveckla 
kunskap om medie- och kommunikationsvetenskapens historiska tradition av publik- och användarstudier, liksom hur fältet har utvecklats teoretiskt och metodologiskt fram tills idag.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla förståelse kring medieanvändandets olika praktiker ur ett publik-, deltagar- och användarperspektiv.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla färdigheter för att kunna söka upp och förstå statistiska data om användare och publiker.
Metodologiskt syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter dels i målgruppsanalys, dels i medieetnografiska observationer.
Innehåll
        - Medie- och kommunikationsvetenskapens historiska tradition av publik- och användarstudier.
- Samtida diskussioner inom fältet för publik- och användarstudier.
- Sökning och tolkning av statistiska data om användare och publiker.
- Målgruppsanalys.
- Medieetnografiska observationer som metod.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och problematisera olika traditioner och begrepp inom medieforskningen gällande publik- och användarteorier.
- Söka upp och på en grundläggande nivå tolka statistiska data om användare och publiker.
- Genomföra och kritiskt diskutera målgruppanalys.
- Genomföra och reflektera kring medieetnografiska observationer av publiker.
- Skriftligt och muntligt argumentera för olika synsätt på publiker, användare och praktiker i medierelaterade sammanhang.
Arbetsformer
        Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, grupparbete, enskild läsning av kurslitteratur samt arbete under viss handledning.
Bedömningsformer
        En individuell skriftlig hemtentamen motsvarande 5 hp, vilken examinerar lärandemål 1, 2, och 5). Denna bedöms U/G/VG.
Genomförande och redovisning i grupp av medieetnografiska observationer samt målgruppsanalys motsvarande 2,5 hp, vilken examinerar lärandemål 3, 4 och 5. Denna bedöms U/G.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            - Bengtsson, Stina, Ericson, Staffan & Stiernstedt, Fredrik (red.) (2020). Medievetenskapens idétraditioner. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur
- Jensen, K. B., & Rosengren, K. E. (1990). Five traditions in search of the audience. European journal of communication, 5(2), 207-238.
- Napoli, Philip M. (red.) (2018). Mediated communication. Berlin: De Gruyter
 Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.