Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde.
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Interaktionsdesign handlar om att forma digitala produkter och tjänster för att ge goda användningsupplevelser. Kursen är en bred introduktion till ett antal teman inom interaktionsdesign. Inom varje tema genomförs designövningar samt ett eller flera designprojekt. Studenterna genomför research och fältstudier, utformar koncept, samt presenterar dessa i lämpliga former. Integrerat i projekten behandlas grundläggande metoder och tekniker för designprocessen.
Kursen innehåller två moment:
Designprojekt (11 hp) som examineras genom ett designprojekt i grupp (9 hp) och en individuell skriftlig hemtentamen (2 hp).
Interaktionsdesign för social förändring (4 hp) som examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten:
1) Ha utvecklat en förståelse för ämnet interaktionsdesign och dess grundläggande teori och metodik samt dess tillämpning vid en användarcentrerad designprocess.
2) Ha utvecklat en förståelse för grundläggande begrepp centrala för skapande av produkter och tjänster inom digitala medier
3) Kunna orientera sig inom något aktuellt forskningsområde inom digitala medier.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs ska studenten:
4) Kunna planera och genomföra ett designarbete utifrån en användarcentrerad designprocess.
5) Kunna använda och anpassa relevanta metoder och verktyg för att kommunicera, utvärdera och gestalta designkoncept i olika skeden av en designprocess.
VÄRDERINGSFÖRMÅGOR OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT:
Efter genomgången kurs ska studenten:
6) Kunna se interaktionsdesign i ett större sammanhang, exempelvis etiska och samhälleliga aspekter då man utvecklar produkter och tjänster inom digitala medier .
7) Uppvisa förmåga att bedöma och kritiskt reflektera över sina och andras designbeslut, val av designmetoder och utformande av designkoncept utifrån en användarcentrerad designprocess.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning, självständigt arbete i grupp samt redovisning av uppgifter och gemensam diskussion.
Studenten blir examinerad genom:
- Designprojekt i grupp (9 hp). Projektet görs utifrån en användarcentrerad designprocess, med fältstudier, idé- och konceptutveckling, utvecklande av prototyper, utvärdering, samt projektrapport (Lärandemål 1, 4, 5). Individuell skriftlig hemtentamen (2 hp) där studenten reflekterar kring kursens designprojekt, sitt eget lärande och ämnet interaktionsdesign med referenser till kurslitteratur (Lärandemål 6, 7).
- Interaktionsdesign för social förändring. Individuell skriftlig hemtentamen (4 hp) (Lärandemål 2, 3 6).
- Hanington, Bruce, Martin, Bella (2019) Universal Methods of Design Expanded and Revised: 125 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions Flexibound
- Cottam, H. (2018) Radical Help – how we can remake the relationships between us and revolutionise the welfare state. Virago.
Därtill tillkommer kompletterande online tutorials i HTML, CSS och Wordpress.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen överlappar till väsentlig del kurserna Interaction Design: Methods I 7,5 hp (KD400B) och Interaction Design: Graphical User Interfaces, 7,5 hp (KD401B) och kan inte ingå i examen tillsammans med dem.