Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Kursen inleds med en introduktion till ämnet medie- och kommunikationsvetenskap och dess humanistiska och samhällsvetenskapliga grunder. Kursen ger grundläggande kunskaper i medie- och kommunikationsteori. Kursen uppmärksammar speciellt det samtida medielandskapets former och innehåll med utgångspunkt i begrepp som exempelvis makt, kommersialisering, genus, identitet, offentlighet, globalisering och visualitet. Under kursen arbetar studenterna med visuella metoder i ett praktiskt och teoretiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande kunskap och förståelse om medie- och kommunikationsteori samt det samtida medielandskapets former och innehåll i en samhällsteoretisk kontext.
- visa grundläggande förmåga att söka och samla relevant information och därefter presentera och diskutera den utifrån ett akademiskt förhållningssätt.
- visa grundläggande förmåga att planera, genomföra, diskutera och utvärdera ett mindre praktiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
- visa förmåga att inom medie- och kommunikationsvetenskap göra kritiska bedömningar och reflektioner med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier/workshops samt handledning.
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas skriftligt genom individuellt paper (6,5 hp) (samtliga lärandemål) och genom muntlig redovisning/diskussion i grupp (1 hp) (lärandemål 4).
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänd på varje prov. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på individuellt paper.
- Bengtsson, Stina, Bolin, Göran, Forsman, Michael, Jakobsson, Peter, Johansson, Sofia & Ståhlberg. 2017. Medielandskapet & Mediekultur – en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap.
- Berglez, Peter & Olausson, Ulrika. 2009. Mediesamhället. Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
- Engdahl, Oskar & Larsson, Bengt. 2011, Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur.
- Fagerström, Linda & Nilsson, Maria. 2008, Genus, medier och masskultur. Malmö: Gleerups.
- Fors, Vaike & Bäckström, Åsa. 2015, Visuella Metoder. Lund: Studentlitteratur.
- Jansson, André. 2009, Kommunikation, Malmö: Liber.
Ytterligare artiklar/kompendium (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt examinatorns anvisningar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.