Grundnivå
Grundläggande behörighet.
KK215A Skapande skrivande I.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fristående kurs, kan användas som del av generell examen.
Kursen innehåller skrivövningar med inriktning på skönlitterärt skrivande inom olika genrer såsom prosa, poesi, populärvetenskaplig text och så kallade hybridtexter. Kursen består av läsning, skrivövningar med inlämningar och kamratrespons, samt utmynnar i en kreativ portfölj av omarbetat material. Inom kursen arbetar vi utifrån utgångspunkten att läsning är helt centralt för skrivande. Bred läsning, inom flertalet genrer är därför något som kursen lägger stor vikt vid.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera, jämföra, diskutera samt använda olika litterära genrer och former
- använda skapande skrivande som en arbetsform och ett sätt att uttrycka sig
- skriva kreativt på en fördjupad nivå inom flera olika genrer
- analysera, kritisera och revidera eget och andras material
- göra ett urval och kombinera sina egna genomarbetade texter till en sammanhängande portfölj av material
- Föreläsningar
- Kamratrespons
- Skrivövningar av olika karaktär (en del för egen reflektion, andra för inlämning och respons)
- Läsning
Studenten bedöms på en portfölj av eget reviderat material som lämnas in vid kurs/terminsslut. Denna portfolio (15 hp) examinerar samtliga lärandemål (1-5). Omfattning: 4000 reviderade ord.
Kurslitteratur
Lundgren, A. & Nordin, A. (2020). Tag och skriv! Fjorton författare om sitt skrivande (valfri utgåva). Natur & Kultur.
Söderlund, M. (2017). Skriva poesi: Om diktandets hantverk. Offside Press.
Granwald T. (2024). Kreativt skrivande. Fortsättningsbok i litterärt skapande. Studentlitteratur.
En av dessa (valfri):
Genberg, I. (2022). Klen tröst & fyra andra berättelser om pengar. Weyler Förlag.
Nicolas, L. (2022). Blir du ledsen om jag dör? Natur och kultur.
Pleijel,, A. (2015). Spådomen: en flickas memoarer. Stockholm: Norstedt.
Tichý, A. (2016). Eländet. Stockholm: Bonnier.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.