Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Att skriva och publicera i digitala medier
Engelsk benämning
Writing and Publishing in Digital Media
Kurskod
KK141B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2023-11-22
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Avslutat kurser omfattandes minst 60 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Innehåll
I. Introduktion: Digitala format och sociala medier (5 hp)
II. Att kommunicera med hjälp av sociala medier (5 hp)
III. Transmedialt berättande (7, 5 hp)
IV. Portfolio (5 hp)
V. Blogg (7,5 hp)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
(1) identifiera, beskriva och tillämpa skilda skribentroller i digitala medier.
(2) identifiera och beskriva hur digitala medier inverkar på varandra och på andra medier.
(3) identifiera, beskriva och värdera de strategiska, etiska och upphovsrättsliga aspekterna av digital publicering.
(4) uppvisa en god språkfärdighet
(5) kritiskt reflektera över sin egen och andras skriv- och produktionsprocess både muntligt och skriftligt.
(6) Skriftligt argumentera och kritiskt reflektera över olika former av medieproduktion och medialiseringsprocesser.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och skriv- och publiceringsövningar.
Bedömningsformer
Delkurs I examineras genom en individuell essä om digital publicering (5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1 och 4.
Delkurs II examineras genom en strategisk kommunikationsplan för användning av sociala medier, specifika målgruppstexter och en muntlig gruppresentation (5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 3.
Delkurs III examineras genom en transmedial produktionsplan, ett transmedialt skrivprojekt och en gruppresentation (7,5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 2.
Delkurs IV examineras genom en individuell portfolio och en muntlig responsuppgift i grupp (5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 5.
Delkurs V examineras genom individuella reflektioner i bloggformat med utgångspunkt i kurslitteratur och övrig undervisning (7,5 hp). Momentet examinerar huvudsakligen lärandemål 6.
Kurslitteratur
- Hardt, Michael och Negri, Antonio (2013) Förklaring. Stockholm: Tankekraft, kapitel 1.
- Humphreys, Ashlee (2016). Social media: enduring principles. New York: Oxford University Press
- Lindgren, Simon (2022) Digital Media and Society. London: Sage
- Linton, Magnus (2019) Text & stil – Om konsten att berätta med vetenskap
- Palm, Lars och Åkerström, Marja (2019) Kommunikationsplanering – en handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur
Dessutom väljs litteratur i samråd med kursansvarig omfattande max 500 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.