Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Den fotografiska bilden II
Engelsk benämning
The Photographic Image II
Kurskod
KK135B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2023-05-15
Fastställandedatum
2023-06-27
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Kurser om 30 hp på grundnivå inom fotografi (Den fotografiska bilden I KK125A eller motsvarande).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är fristående och kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Syfte
Den fotografiska bilden II syftar till att bygga ett teoretiskt ramverk kring de bilder vi skapar.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
1) Fotografi, modernitet och postmodernitet 7,5 hp
En teoretisk påbyggnad av historiska kunskaper och en fördjupning i samtida fotografi (Lärandemål 1 & 2).
2) Fototeknik 7,5 hp
En fördjupning av tekniska kunskaper (Lärandemål 3 & 4) och dess relation till det egna arbetet. Kursen är ett viktigt stöd i genomförandet av det egna arbetet.
3) Eget arbete 7,5 hp
Det egna projektet, delkursen där studenten genomför ett eget fotografiskt arbete samt sammanställer detta i portfolie- eller utställningsform (Lärandemål 5 & 6).
4) Att skriva om den fotografiska bilden 7,5 hp
En uppsats skrivs om det egna arbetet med utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter studenten tillgodogjort sig i de övriga tre delkurserna. Att kritiskt reflektera över det egna arbetet är en viktig beståndsdel (Lärandemål 6 & 7).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förstå de förändringar den fotografiska bilden genomgått (lärandemål 1)
- analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån ett visuellt, kulturellt sammanhang (lärandemål 2)
- hantera och använda kamera och digitala bildbehandlingsprogram i samspel (lärandemål 3)
- reflektera över den digitala bildens roll och betydelse i samhället (lärandemål 4)
- Planera, genomföra och presentera-muntligen, visuellt och skriftligen- ett självständigt fotografiskt arbete (lärandemål 5 )
- kritiskt reflektera över egna och andras arbeten (lärandemål 6)
- välja och använda metoder och teorier utifrån en självständig bedömning av deras effekter (lärandemål 7)
Arbetsformer
Kursen bygger på student-aktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten. En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt material, eget och andras, diskuteras och kritiseras. I undervisningen ingår också besök på gallerier och konsthallar. Studenterna ombes ta en aktiv del när nya teorier introduceras genom gruppvis instudering och egna föreläsningar för varandra (delkurs 1).
Handledning i grupp ges både gällande det egna fotografiska projektet och i den individuella uppsats som studenterna skriver. Studenterna använder loggbok för att löpande notera kommentarer under handledning och ombeds sammanfatta dessa kommentarer i action points. Studenterna opponerar på varandra vid det avslutande uppsatsseminariet.
Bedömningsformer
Kursen består av 8 examinerande moment, varav 6 moment (25 hp) med skala U-V, och 2 moment (5 hp) med skala U-G. För att få VG på kursen ska minst 15 hp ha fått betyg VG.
Delkurs 1: examineras genom en gruppresentation av den tilldelade teorin samt en medföljande visuell presentation som förklarar. En individuell reflektion genomförs för att summera samtliga teorier (lärandemål 1 och 2) .
• Presentation 3hp (U-V)
• Reflektion 4,5 hp U-V)
Delkurs 2: examineras genom tekniska bildövningar (lärandemål 3) 3hp samt en skriftlig examination (lärandemål 3 och 4) 4,5 hp.
• Tekniska bildövningar, 3 hp (U-V)
• Skriftlig examination, 4,5 hp (U-V)
Delkurs 3: examineras genom en slutpresentation i portfolieform. Stor vikt läggs vid deltagande i handledningarna och studenternas loggböcker ges en uppföljning och examineras 2,5hp det individuella fotoprojektet ger 5hp (lärandemål 5 och 6).
• Deltagande i handledning + loggbok, 2,5 hp (U-G)
• Fotoprojekt, 5 hp (U-V)
Delkurs 4: examineras i ett slutseminarium där uppsatsen ger 5 hp och opponering 2,5hp (lärandemål 7).
• Uppsats, 5 hp (U-V)
• Opponering, 2,5 hp (U-G)
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
Barthes, Roland (2000) Camera Lucida, Vintage
Batchen, Goeffrey(1999) Burning with Desire, the Concept of Photograph, MIT Press
Bull, Stephen (2010) Photography, Routledge
Cotton, Charlotte (2014) The photograph as Contemporay Art, Thames & Hudson world of art
Ejvegård, Rolf (2009) Vetenskaplig metod, Studentlitteratur
Elkins, James(2007) Photography Theory, Routledge
Sontag, Susan, On photography (valfri utgåva)
Wall, Jeff (1995,) “Tecken på likgiltighet: aspekter av fotografi, eller som konceptuell konst” översatt Sven-Olof Wallenstein, Skriftserien Kairos nr.11 Konceptkonst
Wells, Liz(red) (2014) The photographic reader, Routledge
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.