UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Litteratur och landskap - att läsa och skriva om klimatförändringar

Engelsk benämning

Literature and Landscape - Reading and Writing about Climate Change

Kurskod

KK133A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2023-06-05

Inrättandedatum

2023-01-30

Fastställandedatum

2023-02-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Syfte

Kursens syfte är att genom läsning av skönlitteratur öka den förståelsen för vår tids klimatförändringar. Genom ekokritiska perspektiv på några litterära verk och de platser som skildras skapas en konkret bild av människans påverkan på miljö och klimat. Kursen syftar även till att utveckla färdigheter i att skriva kreativt och reflekterande om litteratur och klimat. Kursen vänder sig till alla som vill utveckla sin kunskap om skönlitteratur, miljö- och klimatfrågor, och öka sin färdighet i skrivande.

Innehåll

Fem klassiska västerländska romaner från sent 1800-tal och framåt läses. Romanerna skildrar olika företeelser genom vilka människan
aktivt påverkat miljö och klimat: fossilanvändning, jordbrukets rationalisering, konsumism, avfall, artutrotning. Undervisningen sker huvudsakligen i form av seminarier med inslag av workshops. Flera av kursens seminarier kan komma att förläggas utomhus till
platser i Malmö som korresponderar med de skönlitterära verk som läses. Det teoretiska perspektivet “ekokritik” läggs på både litteraturen och platsen. Korta kreativa skrivövningar relaterade till litteratur och plats görs vid dessa seminarietillfällen. Kursen examineras med en essä som skrivs individuellt men diskuteras processuellt i grupp.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. uppvisa insikt i skönlitteraturens roll som förmedlare av kunskap om klimat- och miljöfrågor
  2. uppvisa kunskap i grundläggande ekokritiska perspektiv på skönlitteratur generellt och på kursens skönlitterära verk specifikt
  3. uppvisa färdighet i skrivande som metod för reflektion och förståelse
  4. uppvisa färdighet i att samtala om egna och andras texter

Arbetsformer

En väsentlig del av kursen utgörs av individuell läsning. Arbetsformerna består i övrigt av icke obligatoriska undervisningsmoment som seminarier, workshops och exkursioner. De flesta arbetsformerna inkluderar korta, kreativa skrivövningar som metod för reflektion och förståelse. Därtill kommer två obligatoriska textsamtal om de essäer kursdeltagarna skriver som examination på kursen.

Bedömningsformer

Essä inklusive textsamtal (7,5 hp)
Essän skrivs individuellt i en process som omfattar två examinerande samtal i grupp där lärare och studenter tillsammans utvecklar essän till både innehåll och form. Essän och textsamtalen utgör en gemensam examination, där essän i första hand examinerar lärandemål 1, 2 och 3, och textsamtalen lärandemål 4.
Om studenten inte kan delta vid de examinerande textsamtalen på grund av sjukdom eller liknande kan uppgiften komma att anpassas inför nästa examinationstillfälle.
Tre examinationstillfälle erbjuds under den tid kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.

Kurslitteratur

Faldbakken, Knut, Oår – Aftonlandet, 1974 (valfri utgåva)
Lo-Johansson, Ivar, Traktorn, 1943 (valfri utgåva)
Sinclair, Upton, Olja, 1927 (valfri utgåva)
Williams, John, Butcher’s crossing, 1960 (valfri utgåva)
Zola, Émile, Damernas paradis, 1883 (valfri utgåva)
Garrard, Greg, Ecocriticism, Routledge, 2011 (i urval)
Merchant, Carolyn, The Death of Nature. Women, Ecology and the Scientific Revolution, HarperOne, 1980 (i urval)
Rosa, Hartmut, Modernitet, acceleration och identitet. Tre essäer, Daidalos, 2014 (i urval)
Sörlin, Sverker, Antropocen. En essä om människans tidsålder, Weylers förlag, 2018 (i urval).
Thunberg, Greta (red.), Klimatboken, Polaris, 2022 (i urval)
Tillkommer onlinekompendium med korta textutdrag.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.