Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Dokumentärt berättande
Engelsk benämning
Documentary as a Creative Strategy
Kurskod
KK124A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2008-03-06
Fastställandedatum
2023-06-14
Gäller från
2023-08-21
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs inom program och ges som fristående kurs.
Syfte
Att utveckla studenters förmåga att relatera till, problematisera och analysera dokumentärt berättande i kulturella och mediala former. Likaså att producera dokumentärt material med en större medvetenhet och att undersöka gränser för det dokumentära berättandet.
Innehåll
1. Workshop, dokumentära verktyg 4 hp
2. Det dokumentära berättandet i historia och nutid 4 hp
3. Egen gestaltande produktion inom dokumentärt berättande 7 hp
Kursen består av tre delar som pågår samtidigt och flätas samman till en helhet.
Workshop, dokumentära verktyg där begrepp som deltagandegrad, tonfall, autenticitet, intervjuteknik och dramaturgi tas upp (1) löper parallellt med en översikt över det dokumentära berättandets utveckling i historia och samtid samt dokumentärt berättande i olika genrer och medier (2). I kurs 1 och 2 görs även närmare bekantskap med olika dokumentära producenter som besöker kursen.
Under kursen pågår dessutom under handledning ett eget arbete med en skiss inför en dokumentär produktion. Kursen avslutas med en presentation av arbetet samt en skriftlig analys av den egna arbetsprocessen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för utvecklingen inom dokumentärt berättande ur ett historiskt och samtida perspektiv.
2. redogöra för hur dokumentärt berättande kan gestaltas med olika uttrycksformer och inom olika genrer.
3. redogöra för vad som kan utgöra den dokumentära processen och på vilka sätt denna är en förutsättning för det dokumentära berättandet.
4. göra en genomarbetad och väl motiverad skiss inför en dokumentär produktion med exempel på innehåll, samt presentera denna.
5. analysera sitt eget och andras dokumentära berättande såväl muntligt som i skrift.
6. reflektera över och förhålla sig till en dokumentär producents olika val och förhållningssätt, såväl muntligt som i skrift.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning.
Bedömningsformer
Enskild inlämning av en skriftlig projektplan, där det dokumentära projektet skissas upp, 4 hp (lärandemål 2, 3, 4, 5 och 6).
Litteraturuppgift som utförs i grupp och som presenteras muntligt inför övriga studenter, 4 hp (lärandemål 1).
Enskild presentation av det dokumentära projektet som görs muntligt och även innehåller exempel på dokumentärt berättande såsom film, ljud, text eller foto etcetera, samt skriftlig inlämning av reflektionstext, 7hp (lärandemål 2,3, 4, 5 och 6).
Kurslitteratur
Austin, Thomas. edt, & Jong, Wilma de edt. (2008) Rethinking documentary: new perspectives, new practices. Open University Press.
Bok, Bengt (2008) Möte med den andre, Carlssons
Bok, Bengt (2013) Den dokumentära dramaturgin, Carlssons
Cowie, Elizabeth (2011) Recording reality, desiring the real, University of Minnesota Press
Nichols, Bill (2017) Documentary: An Introduction, Indiana University Press, OBS! Endast denna upplaga gäller, finns tillgänglig digital via Malmö Universitets bibliotek.
Kursvärdering
Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.